Winkelstraat trekt 150.000 bezoekers per week

Hasselt blijft winkelstad bij uitstek

Print
Hasselt blijft winkelstad bij uitstek

De Hoogstraat in Hasselt telt wekelijks 150.000 passanten.

Foto: Kris Van de Sande

HASSELT/GENK -

Hasselt blijft de winkelstad in Limburg. Elke week zakken zo'n 150.000 bezoekers naar de winkelstraat. Volgens de voorzitter van de Verenigde Handelaars kan dit nog beter. ‘We moeten meer gespecialiseerde winkels aantrekken', zegt Guido Quintens.

Volgens de passantentellingen van Fastigon trok Hasselt in 2012 wekelijks zo'n 150.000 passanten in de Hoogstraat. Met dit aantal doet Hasselt het even goed als in 2010. Zo blijft Hasselt de meest aantrekkelijke winkelstad van Limburg, en laat landelijk enkel Antwerpen, Brussel en Luik voorgaan. V

oorzitter van de Verenigde Handelaars Guido Quintens is blij dat het aantal passanten niet daalt, maar volgens hem kan Hasselt mits de nodige inspanningen beter scoren. ‘De sterkte van Hasselt is het kwalitatieve aanbod. We hebben een mooie mix van ketens en zelfstandige uitbaters met mooi boetieks. We moeten aandacht blijven schenken aan voldoende parkeeraanbod', zegt Quintens.

‘Een ander sterk punt is de vriendelijkheid van het personeel. Het stadsbestuur moet er over waken dat er niet overgeconsumeerd wordt. De winkels moeten niet zeven dagen op zeven open zijn. Je trekt zo niet meer bezoekers, maar de winkelmomenten zullen zich verplaatsen. Door elke dag open te zijn, krijg je bovendien ontevreden personeel, want zij hebben ook behoefte aan vrije tijd.' Volgens de voorzitter zou het goed zijn om nog meer gespecialiseerde winkels aan te trekken. ‘Ik denk hierbij aan een grote sigarenwinkel, of een gespecialiseerde notenshop. Hierin kan een kleine winkelstad als Hasselt echt het verschil maken, en daar zullen we samen met het stadsbestuur aan werken.'

Schepen van Toerisme Karolien Mondelaers (CD&V) bevestigt dat Hasselt werkt aan een sterk imago als attractieve stad waar belevingstoerisme belangrijk is. ‘Toerisme, cultuur en shoppen gaan hier hand in hand. Met 150.000 passanten in deze crisistijden mogen we zeker niet ontevreden zijn, maar we zullen eraan blijven werken bezoekers naar de binnenstad te lokken.'

Genk

In de tweede grootste winkelstad van onze provincie, Genk, zagen ze het aantal bezoekers stijgen ten opzichte van 2010. Fastigon telde vorig jaar 70.000 bezoekers per week op het Sint-Martinusplein. In 2010 waren er dat nog 60.000. Enkele jaren geleden werd het Stadsplein ontwikkeld en openden heel wat nieuwe winkels en dat werpt zijn vruchten af.

‘Genk telt nu ook ketens als Zara, H&M en C&A. De ketens zijn bovendien gebleven. Dat brengt de stabiliteit die belangrijk is voor een winkelstad. Genk heeft bovendien naam gekregen als winkelstad en dat trekt meer bezoekers', zegt Frank Cuypers van Cuypers Herenmode en voorzitter van Handelsvereniging Genk Shoppingstad . De kleinhandel zoals ons profiteert mee van de bezoekers die de ketens aantrekken. Dat gevarieerd aanbod is een pluspunt voor Genk', zegt Cuypers.

Momenteel wordt Shopping 1 in Genk grondig gerenoveerd. ‘We hopen op een goede invulling en de vestiging van aantrekkelijke winkels wanneer de renovatie achter de rug is. Zo zal er meer handel en wandel tussen Shopping 1 en het aantrekkelijke Stadsplein ontstaan. Dit is goed voor zowel Shopping 2 en 3 als de kleinhandel tussenin. We zien de toekomst positief in en denken dat het aantal passanten enkel nog zal groeien.'

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio