Duitsland zou schip voor één euro overdragen aan Vlaamse overheid

Congoboot Charlesville voorlopig gered van sloop

Congoboot Charlesville voorlopig gered van sloop

De Charlesville ligt momenteel weg te roesten in de haven van het Duitse Rostock. Foto: sdl

ANTWERPEN -

De laatste congoboot Charlesville lijkt voorlopig gered van de sloop. Het Antwerpse schip, dat in Rostock ligt weg te roesten in de haven, blijkt op een Duitse lijst van beschermd erfgoed te staan.

De Duitsers zouden nu bereid zijn om het historische schip voor één symbolische euro over te dragen aan de Vlaamse overheid. Vlaanderen en de stad Antwerpen nemen een afwachtende houding aan. ‘We hebben nog geen officieel voorstel gekregen van de Duitsers. De bal ligt in hun kamp', zegt de Antwerpse schepen van Cultuur Philip Heylen(CD&V)

Professor Erik Van Hooydonk, de voorzitter van Watererfgoed Vlaanderen vzw, voert al jaren campagne om de Charlesville terug naar Antwerpen te halen. De laatste congoboot, in 1950 gebouwd bij Cockerill in Hoboken en door de Compagnie Maritime Belge(CMB) ingezet op de lijn tussen Matadi en Antwerpen, ligt al jaren in haven van het Duitse Rostock. Van Hooydonk sloeg enkele maanden geleden groot alarm toen bekend werd dat het schip door de Duitsers was verkocht aan een schrootwerf in Litouwen.

Droogdokkeneilland

Professor Van Hooydonk trok begin dit jaar naar Duitsland om de lokale autoriteiten op andere gedachten te brengen. ‘Ik had ontdekt dat het schip in Duitsland op de lijst van beschermd erfgoed staat', aldus Van Hooydonk. ‘De verkoop was onwettelijk. Ik liet hen weten dat ze een boete van 1,5 miljoen euro riskeerden als de sloop zou doorgaan. Het Hoofd Monumentenzorg gaf mij gelijk en stelde voor om het schip voor één symbolische euro over te dragen aan België, Vlaanderen of Antwerpen.'

Vlaams minister Geert Bourgeois (N-VA), bevoegd voor Erfgoed, zou volgens Van Hooydonck bereid zijn om 80 % van de kosten, die gemaakt moeten worden om het schip naar Antwerpen te slepen, te dragen. Van Hooydonck rekent bovendien op privésponsors en de stad Antwerpen om het resterende bedrag bij elkaar te krijgen. Hoeveel de overbrenging en de restauratie zullen kosten, is niet duidelijk. De schattingen variëren van 5 tot 15 miljoen. Van Hooydonk droomt ervan om de Charlesville een plaats te geven op het Droogdokkeneiland, waar ook de Doelse Kogge en de oude emmerbaggermolen van het havenbedrijf terecht zouden komen.

Minister Bourgeois en schepen Heylen reageren terughoudend op het goede nieuws. ‘De Duitsers mogen het schip niet verkopen of slopen, maar ze zullen wel moeten beslissen wat ze ermee gaan doen', aldus Heylen. ‘Ze zullen onderzoeken wat de erfgoedwaarde is en dat neemt doorgaans meer tijd in beslag dan één week.'

Volgens Heylen is er voorlopig geen sprake van een overdacht. ‘Noch de Vlaamse overheid, noch de stad hebben een officieel voorstel gekregen. Ook een verhuis naar Droogdokkeneiland is niet zo evident. Gezien de lengte van het schip (154 meter, nvdr.) kan het alleen terecht in Droogdok 1, maar dat is een dok dat niet meer werkt. Het opnieuw in werking stellen kost evenveel als de restauratie zelf. Als de Duitse overheid echt bereid is om het schip over te dragen, dan wil de stad de haalbaarheid van die operatie onderzoeken. Maar de bal ligt nog in het kamp van de Duitsers. '

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio