Brandweer laat gevaarlijk gas opbranden

Print
WETTEREN -

In Wetteren wordt zondag de derde wagon met ontvlambaar gas leeggemaakt. De brandweer gaat het drie ton gevaarlijk gas gecontroleerd laten opbranden.

Zaterdag werden op één na alle wagons met gevaarlijke gassen leeggepompt. De laatste van die wagons is vandaag aan de beurt. Het gaat om het moeilijkste en meest spectaculaire werk: het gecontroleerd laten uitbranden van de gekantelde wagon waarin butadieen zit. Dat uitbranden zal tien uur duren en gepaard gaan met een gigantische steekvlam. De vlam zal vermoedelijk één tot twee meter hoog zijn. Er gelden dan ook strenge veiligheidsmaatregelen. De brandweer zal ook de hele tijd metingen uitvoeren om de situatie onder controle te houden. Er is wel geen risico op vrijkomen van giftige dampen.

Bodemonderzoek

Intussen wordt ook een nieuw bodemonderzoek uitgevoerd aan de spoorwegberm. Dat moet meer duidelijkheid brengen over de sanering en de timing van de herstellingswerken. Dat zegt woordvoerder Frédéric Petit van Infrabel.

Woensdag werd al een eerste bodemonderzoek uitgevoerd door de OVAM. Toen werden vier grondwaterstalen en zestien bodemstalen genomen op een afstand van 100 meter ten zuidwesten tot 1 km ten noordoosten van het ongeval, en werd geen verontreiniging vastgesteld.

‘De bodemexperten zijn rond 8.30 uur ter plaatse gekomen en nemen stalen van de ondergrond, het grondwater en het beekslib’, zegt Petit. ‘Ze bevinden zich binnen de perimeter van 250 meter en nemen stalen van de spoorwegberm aan de noordzijde en aan de zuidkant ter hoogte van de vijverbeek. Het bodemonderzoek zal ons een indicatie geven over het latere bodemsaneringsplan en de planning van de herstellingswerken.’

Infrabel zal zondag voornamelijk voorbereidingswerken uitvoeren voor de takel-, grond- en verknippingswerken die volgende week plaatsvinden. ‘Als alles volgens plan verloopt, kunnen we maandag de wagons 8 tot 12, die intact gebleven zijn, wegslepen’, zegt Petit. Die wagons worden naar Schaarbeek gebracht en kunnen ook nog verder onderzocht worden door het parket.

Het parket van Dendermonde zal de locomotief die de wagons trok later onderzoeken om te proberen achterhalen wat de exacte oorzaak is van het ongeluk. Al wijst alles op overdreven snelheid van de Nederlandse machinist.

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio