Renovatie woning was na twee jaar bijna klaar

Koppel ziet levenswerk aan huis opgaan in vlammen

Print

Het was voor de brandweer geen makkelijke klus om tot bij het vuur in het dak te geraken. Foto: bdv

Kortrijk -

Een groot deel van de bijna gerenoveerde woning van Jan D’hulster en zijn vrouw Sophie in de Maandagweg is gisteren vernield door een brand die begon in het dak. Een koelbloedige arbeider van de stad Kortrijk kon snel de hulpdiensten verwittigen. Gelukkig raakte niemand gewond.

Brandweer Fluvia rukte gisteren even na 14 uur uit naar de Maandagweg in Kortrijk. De nok van het dak van de woning van Jan D’Hulster en zijn vrouw Sophie stond in lichterlaaie.

Het was een schrijnwerker die de zolder van de woning aan het isoleren was, die de brand als eerste opmerkte. Hij rende naar buiten terwijl hij brand schreeuwde. Jean-Claude Lambert van de dienst Milieu van de stad Kortrijk was op dat moment met drie collega's de struiken langs de straat voor de woning aan het opfrissen. ‘De man was duidelijk in paniek’, vertelt hij. ‘Hij probeerde de brandweer te verwittigen, maar wist van de stress niet meer welk nummer hij moest draaien.’ Jean-Claude hield het hoofd koel, nam de gsm uit de hand van de schrijnwerker, en verwittigde de hulpdiensten.

Nog geen tien minuten later kwamen brandweervoertuigen uit Kortrijk, Zwevegem en Kuurne ter plaatse. Onder meer met een hoogtewerker bedwongen ze het vuur. Politiezone Vlas sloot de Maandagweg volledig af voor automobilisten, maar liet rond 16 uur een rijstrook vrij voor de bussen van De Lijn.

Een half uur na de oproep had de brandweer het vuur onder controle. Maar het was volgens commandant Hendrik Verdonck geen simpele opdracht om het vuur te blussen. ‘De brand is het gevolg van dakwerken en het vuur zat echt diep verscholen in de nok van het dak’, vertelt hij. ‘Daardoor was het voor ons moeilijk om tot bij het vuur te geraken.’

De schade aan het dak van de woning is volgens de commandant groot. ‘Al het hout is verbrand. De isolatie was gelukkig brandvrij’, zegt hij. Door de grote rookontwikkeling is er veel roetschade in de kamers op de eerste verdieping. Het gelijkvloers bleef gespaard en er is geen waterschade aan de woning.

Maar door de brand zien Jan D’Hulster en zijn vrouw Sophie een deel van hun levenswerk in rook opgaan. Volgens de buurtbewoners woonden ze een goede twee jaar in de woning en waren hun renovatiewerken bijna afgerond. Jan en Sophie zelf waren gisteren te aangeslagen om te reageren.

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio