Axa overweegt korting voor wie veilig rijdt

Autoverzekeraar controleert rijgedrag via smartphone

Autoverzekeraar controleert rijgedrag via smartphone

De ‘Smart Driver’-applicatie geeft meteen feedback over uw rijgedrag, maar kan de gegevens ook doorsturen naar de verzekeraar.

Autoverzekeraar Axa werkt aan een smartphone-applicatie die het rijgedrag van zijn klanten kan controleren. ‘Om de bestuurders na de rit tips te kunnen geven over verkeers­veiliger gedrag’, zegt de grootste autoverzekeraar van ons land. Maar het bedrijf onderzoekt ook of het op basis van dit nieuwe systeem de verzekeringspremie kan berekenen.

De gps-functie van uw smartphone, meer heeft Axa niet nodig om uw rijgedrag te controleren. De grootste autoverzekeraar van ons land wil in september een ‘Smart Driver’­- applicatie lanceren. Die zit nu nog in de ontwikkelingsfase, maar is gebaseerd op de ‘groene doos’ die de verzekeraar vier jaar geleden testte bij jonge bestuurders. Dat toestel analyseerde het rijgedrag van de onervaren automobilisten en gaf hen op basis van die gegevens korting op de voor jongeren vaak erg hoge verzekeringspremie.

Patroon in rijgedrag

Ook met de smartphone-applicatie moet dat mogelijk worden. Het programma kent de weersomstandigheden en kan uit de beweging van de telefoon afleiden of bestuurders wel voorzichtiger gaan rijden wanneer het regent. Het kan ook eenvoudig berekenen of u zich wel overal aan de maximumsnelheid houdt en of u niet te vaak bruusk in de remmen gaat.

Tijdens de rit probeert de applicatie een patroon te ontwaren in uw rijgedrag en achteraf krijgt u een score. Een kwestie van preventie, zegt de verzekeraar. ‘Hoe voorzichtiger onze klanten rijden, hoe minder ongevallen er gebeuren en hoe minder schadevergoedingen wij moeten uitkeren.’

Maar bij Axa onderzoeken ze ook of de applicatie ingezet kan worden om uw premie te berekenen. Het bonus-malussysteem is nu alleen gebaseerd op ongevallen, maar met de applicatie zou de verzekeringsmaatschappij ook rekening kunnen houden met uw rijgedrag.

Om de bestuurders aan te moedigen de applicatie te gebruiken, zou er worden gewerkt met een systeem van korting voor voorzichtige bestuurders en niet met een hogere premie voor roekeloze chauffeurs.

Bij de lancering van de applicatie in september zal die korting nog niet meteen mogelijk zijn, omdat er nog onduidelijkheid is over de juridische aspecten. Voor de Privacycommissie is het belangrijk dat de klanten uit vrije wil meewerken. ‘Het is ook essentieel dat de klanten weten wat de applicatie wel en niet doorstuurt.’