Fietsers veilig over R4 en E40 via bruggen van 3,5 miljoen euro

Discussie over ‘dure’ fietsbruggen

Er worden zo goed als zeker twee fietsers- en voetgangersbruggen gebouwd: eentje over de E40 (simulatie boven) en eentje over de Ringvaart en de R4 (onder). Foto: if

ZWIJNAARDE -

Het plan voor twee bruggen waarmee fietsers en voetgangers in één stuk van de De Pintelaan over de R4, Ringvaart en E40 naar Zwijnaarde kunnen, lokt hevige discussie uit. ‘Zinloos en peperduur’, volgens de enen. ‘Een prachtige stap voor de fietsstad Gent’, volgens anderen.

De plannen om de twee bruggen te bouwen die het Gentse stadscentrum verbinden met het Parkbos, zijn al jaren oud. Het Parkbos is een groene zone tussen de Kortrijksesteenweg en de N60, die de komende jaren opgewaardeerd moet worden tot een volwaardig bos aan de zuidkant van Gent. De 3,5 miljoen euro voor de bouw van de bruggen komt grotendeels van de Vlaamse overheid.

Onteigeningen

De plannen liepen echter spaak omdat een bewoner van de Leebeekstraat in Zwijnaarde weigerde een stuk van zijn grond af te staan. Een van de bruggen zou via een spiraalvormige helling moeten landen in de tuin van de man.

De laatste maanden kwam het dossier in een stroomversnelling. Net voor de zomer besliste de gemeenteraad om het benodigde stuk grond van zestig vierkante meter te onteigenen.

Tegen de zin van een groep bewoners uit de Zwijnaardse Leebeekstraat en de Tweebekenstraat, die een bezwaarschrift met 169 handtekeningen indienden. ‘De peperdure bruggen zijn zinloos. Het Parkbos is nu al makkelijk te bereiken langs de Kortrijksesteenweg’, zegt Arthur De Decker, een van de bewoners. ‘Met die 3,5 miljoen euro kunnen er veel zinnigere projecten opgezet worden. Het is bovendien al de derde keer dat die bewoner een stuk van zijn grond af moet staan.’

De bruggen zijn wel degelijk nuttig, zegt Stad Gent. ‘Het is een cruciale schakel voor het Parkbos. De bruggen kunnen bovendien een goede verbinding worden voor fietsende pendelaars en schoolgaande jeugd tussen Gent en de zuidwestelijke rand van de stad’, klinkt het.

Ook de Fietsersbond en het Gents Milieufront benadrukken het nut van de ‘veilige fietsas.’ ‘Dit is een alternatief voor de onveilige en drukke route langs de N43, N60 en De Sterre. Inwoners van De Pinte krijgen hiermee een directe fietsas naar het centrum van Gent. Er is nog heel wat werk om van Gent een fietsstad te maken, maar dit is een prachtige stap.’

Het Gentse stadsbestuur bekijkt de komende weken de bezwaren van de bewoners. Dat de bruggen er komen, lijkt een zekerheid. De bewoners zijn echter niet van plan zich daarbij neer te leggen.

Corrigeer

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio