Piloten bezorgd over vliegtijden: ‘Zou u in een vliegtuig stappen als u wist dat wij bij landing ruim 22 uur wakker zijn?’

Piloten bezorgd over vliegtijden: ‘Zou u in een vliegtuig stappen als u wist dat wij bij landing ruim 22 uur wakker zijn?’

Foto: Jimmy Kets

Volgende week maandag stemt de commissie Transport van het Europees Parlement over een tekst van de Europese Commissie die de vliegtijden van piloten en cabinepersoneel reglementeert. De Belgische pilotenvereniging BeCA (Belgian Cockpit Association) waarschuwt voor de veiligheid van het vliegverkeer. ‘Zou u in een vliegtuig stappen als u wist dat de piloten bij landing ruim 22 uur wakker zijn?’

De transportcommissie wordt gevraagd voor of tegen een uitvoeringsbesluit te stemmen dat de maximale vliegtijden vastlegt. Die zijn afhankelijk van het tijdstip waarop de vlucht vertrekt en de tijdzones die al dan niet doorkruist worden.

‘De Belgische wetgeving laat momenteel veel meer toe dan wat in de voorliggende tekst staat’, legt Saïd El Khadraoui uit. De sp.a-politicus zetelt in de commissie en is verantwoordelijk voor de parlementaire behandeling van het dossier. ‘Neem nu de vliegtijden tijdens de nacht. In België wordt die nu tot 11 uur 45 minuten beperkt, in het Europese voorstel gaat het om 11 uur.’

De Belgische piloten zijn niet te spreken over het voorstel. Zij rekenden woensdag op een persconferentie voor dat piloten tot 14 uur aan een stuk ingezet zullen kunnen worden, zonder dat de acht uren dat ze stand-by moeten zijn mee te tellen. Samen maakt dat dus minstens 22 wakkere uren, eventuele vertragingen niet meegerekend.

‘Vermoeidheid speelt een rol bij 70 à 80 procent van alle incidenten’, legt BeCA-voorzitter Alain Vanalderweireldt uit. ‘Na een crash in Buffalo in 2009 werden in de Verenigde Staten veel strengere regels aangenomen, en dat in het meest geliberaliseerde land ter wereld.’

De piloten laken de invloed van de luchtvaartmaatschappijen op de besluitvorming en vinden het niet kunnen dat het Europees Agentschap voor de Veiligheid van de Luchtvaart (EASA) beslissingen over de vliegtijden zal kunnen nemen. Saïd El Khadraoui benadrukt dat het voorstel van de Europese Commissie gebaseerd is op bevindingen van de EASA en al goedgekeurd werd door een ruime meerderheid van de EU-lidstaten. De reglementering wordt bovendien continu geëvalueerd, na vier jaar kan de tekst indien nodig aangepast worden, zegt hij.

‘Het spel is al gespeeld’, vindt El Khadraoui. ‘Als we de tekst nu nog zouden verwerpen en zo de ‘atoombomprocedure’ inschakelen, vragen we in feite aan de Commissie en de lidstaten om hun huiswerk opnieuw te doen. Dit is geen werk van politici, maar van experten.’ De BeCA beweert net dat met het uitvoeringsbesluit de wetenschappelijke consensus niet gevolgd wordt.

Saïd El Khadraoui loopt nog niet vooruit op de uitslag van de stemming. ‘Een uur voor de vergadering ga ik samenzitten met mijn fractie en zal ik vertellen wat ik u net kom te vertellen. Ik veronderstel dat in de andere fracties hetzelfde zal gebeuren.’ Als de tekst verworpen wordt, moeten de lidstaten verder met hun eigen nationale wetgeving en kan het jaren duren eer een nieuwe reglementering op tafel ligt, besluit hij.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees