Groen transportbedrijf mikt ook op andere steden

CityDepot test zijn eerste elektrische truck

CityDepot vervoert voortaan goederen in een elektrische vrachtwagen Foto: rgg

Hasselt -

Het Hasseltse CityDepot neemt de eerste elektrische vrachtwagen van E-Trucks Europe in gebruik om goederen te leveren aan winkeliers in de binnenstad. Het bedrijf wil nu ook elders in Vlaanderen afdelingen oprichten.

Het project CityDepot werd enkele jaren geleden in Hasselt gelanceerd en heeft als doel om goederen, die bestemd zijn voor winkels in de binnenstad, slim en op een duurzame manier te leveren. Transporteurs leveren de goederen af aan de rand van de stad bij het distributiecentrum van CityDepot. Vandaar brengen elektrische camionetten en cargo bikes de goederen tot bij de handelaars. Die werkwijze levert voordelen op voor alle betrokken. Er is minder verkeersoverlast, een betere luchtkwaliteit en een aangenamer winkelklimaat in de binnenstad.

Nu wil CityDepot samen met enkele partners aantonen dat ook elektrische vrachtwagens een milieuvriendelijk en stil alternatief vormen voor voertuigen met een traditionele aandrijving voor korte trajecten in de stad.

Verbeterde aandrijving

CityDepot zet nu gedurende een jaar een elektrische vrachtwagen van E-Trucks Europe in voor de distributie van goederen in Hasselt. Tijdens die periode worden gegevens verzameld, die E-Trucks Europe wil gebruiken om de elektrische aandrijving van de vrachtwagen verder te perfectioneren.

E-Trucks Europe stelde in 2012 haar eerste versie van de elektrische vrachtwagen voor. Vervolgens ontwikkelde het bedrijf een tweede prototype met verbeterde aandrijving, dat sinds een jaar gebruikt wordt in Lommel. ‘We zijn trots om CityDepot zo’n prototype aan te bieden’, zegt André Beukers van E-Trucks Europe. ‘We staan dicht bij een commercieel product. De elektrische aandrijving kunnen we inbouwen in nieuwe en bestaande vrachtwagens.’

Ideale omgeving

Ook CityDepot is tevreden. ‘We bieden de ideale omgeving om elektrische voertuigen in een bedrijfsomgeving uit te testen’, zegt Marc Schepers, bestuurder van CityDepot. ‘Binnen de stedelijke distributie zijn de afstanden kort. Daar komt bij dat je rekening moet houden met CO2 en omgevingslawaai. Wij maken het verschil met gebundelde, goedkope, veilige en groene leveringen.’

De organisatie wil nu ook elders groen transport aanbieden. ‘We bereiden afdelingen van CityDepot voor in een aantal grotere Belgische steden, zoals Gent en Brugge. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met de lokale besturen.’

Ook in Hasselt worden de activiteiten uitgebreid met de bouw van een nieuw en groter depot langs het Albertkanaal. Het nieuwe depot is ook voorzien op watergebonden goederentransport.

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio