Fit & Gezond

Afvallen zonder moeite? Dat doe je zo

Afvallen zonder moeite? Dat doe je zo

Foto: shutterstock

Wie kilo’s wil verliezen moet zich dagelijks in het zweet werken en een dieet volgen dat veel discipline vraagt? Niet altijd. Ook met deze eenvoudige tips kan je mooie resultaten boeken.

Eenvoudige wissels
Door een voorverpakte vinaigrette te ruilen voor een huisgemaakte mix van olijfolie en citroensap kan je al snel 80 kilocalorieën ‘besparen’. Ook voor vers fruit kiezen in plaats van de gedroogde variant scheelt al snel een pak calorieën. Andere tips? Ruil magere melk voor ongezoete amandelmelk, kies voor een volkoren wrap in plaats van een boterham, ...

Drink een groot glas water voor elke maaltijd
We verwarren dorst maar al te vaak met honger. Net daarom is het een goed idee om voor je aan tafel gaat telkens een glas water te drinken. Zo blijf je gehydrateerd en krijg je sneller een vol gevoel.

Zin in dessert? Dat mag!
Sluit jij de maaltijd graag af met een zoete toets? Kies dan voor een stukje donkere chocolade in plaats van een doos koekjes. De eerste keren zal het je zin in zoet misschien niet volledig stillen, maar eens je lichaam het gewoon wordt zul je die koekjes niet meer missen.

Hou je porties binnen de perken
Je eet cornflakes rechtstreeks uit het pak en grijpt chips gewoon uit de zak? Als je wil afvallen is dat absoluut geen goed idee. Een keertje zondigen moet absoluut kunnen, maar dan is het belangrijk om je aan kleine porties te houden. Ook bij gezonde snacks zoals noten kan je maar beter in de gaten houden hoeveel je eet. Serveer je eten altijd op een bord of in een kommetje en zet de rest van de maaltijd of de snack meteen terug in de kast om aan de verleiding te weerstaan.

Meer bewegen
Het klinkt heel cliché maar de lift dagelijks ruilen voor de trap kan echt een verschil maken. Heb je een zittend beroep? Neem dan af en toe een pauze om rond te wandelen en parkeer net iets verder van kantoor.

Drink geen calorieën
Je eet gezond en krijgt voldoende beweging, maar die laatste kilo’s blijven toch plakken? Neem dan je drinkgewoontes even onder de loep. Een glas vruchtensap, een blikje frisdrank en nog wat wijn bij het avondmaal zorgen namelijk ook voor extra calorieën. Hou het daarom zoveel mogelijk bij water en voeg daar verse ingrediënten - zoals enkele blaadjes munt, schijfjes komkommer of citroen - aan toe om voor wat afwisseling te zorgen.

Honger jezelf niet uit
Een klein beetje honger is gezond, maar jezelf de hele dag uithongeren om je vervolgens op het avondmaal te storten is absoluut geen goed idee. Eet daarom op vaste tijdstippen en voorzie voldoende snacks die ervoor zorgen dat je bloedsuikergehalte stabiel blijft.

Snacks mogen
Tussendoortjes kunnen je dieet saboteren, maar niet als je de juiste keuzes maakt. Ga daarom voor snacks die veel eiwitten en vezels bevatten: die zullen ervoor zorgen dat je niet snel opnieuw honger krijgt.

Kies voor een licht en vroeg avondmaal
Het diner mag zo’n 25 procent van het totale aantal calorieën dat je op een dag binnenkrijgt bevatten. Zorg er ook voor dat je minstens twee tot drie uur voor het slapengaan aan tafel gaat, want wie het avondmaal te lang uitstelt kan verterings- en slaapproblemen krijgen.

Slaap meer
Een slaaptekort kan er vervolgens voor zorgen dat je overdag meer gaat eten. Wie onvoldoende nachtrust krijgt zal ook minder energie hebben tijdens het sporten. Mik daarom op zo’n 7 uur slaap per nacht.

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees