Aandacht gaat uit naar minder bekende vissoorten

Belgische vis op tournee door heel Vlaanderen

De ‘Vistournee’ gaat van start in Oostende. Foto: nmi

Zeebrugge -

Op de kade aan de Vlaamse Visveiling is met de ‘Vistournee’ een initiatief voorgesteld dat past in de ‘Week van de Smaak’, die loopt van 13 tot 23 november. Uit alle hoeken van Vlaanderen werken topchefs en biersommeliers mee aan het project.

De ‘Vistournee’ wil het publiek beter vertrouwd maken met de Belgische visserij en de uitgebreide culinaire mogelijkheden van de Belgische vis tonen. Op de voorstelling van de ‘Vistournee’ werden proevertjes klaargemaakt door Maarten du Bois van Chef's Secret. Voor de vissoep koos hij voor minder bekende vissoorten, die hij ‘s morgens aankocht in de visveiling. Celine Adenys zorgde in de Smaakmobiel dan weer voor de Fish & Chips.

Uit alle hoeken van Vlaanderen werken topchefs en biersommeliers aan het initiatief. Ze gaan aan boord van de Smaakboot of ‘Smaakmobiel’ en doen heel Vlaanderen aan om de Belgische vis te promoten. De aandacht gaat daarbij vooral naar de minder bekende vissoorten. ‘De Smaakmobiel, een flashy rode omgebouwde caravan, trekt langs de kust en het binnenland’, zegt coördinatrice Hilde Brepoels. ‘Zeven creatieve chefs maken in evenveel gemeentes een lokale variant van de welbekende Fish & Chips.’

‘Ook vaart de Smaakboot langs de kust tot in het binnenland. Elf nieuwe chefs serveren er een driegangenmenu met het beste van de zee. Verder geven vissers, wetenschappers en biersommeliers uitleg bij de gerechten.’

Er is ook een wedstrijd. Met als opdracht ‘Organiseer je eigen Vistournee General’ kan je een plek winnen aan boord. Op iedere stopplaats van de Smaakboot kunnen 40 mensen zo een plaats binnenhalen. Tickets voor de Smaakboot zijn te winnen op www.vistournee.be. De ‘Vistournee’ loopt van 13 tot 23 november en start in Oostende.

Corrigeer

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio