Project voor ecologisch goederentransport van start

‘Tot veertig procent minder CO2-uitstoot’

‘Tot veertig procent minder CO2-uitstoot’

Goederentransport in de Brusselse binnenstad kan veel milieuvriendelijker, gelooft CityDepot. Foto: ycs

Brussel -

In een nieuw proefproject rond ecologisch goederenvervoer brengen kleine en zuinige voertuigen goederen naar Brusselse handelaars. De ambities van de initiatiefnemers zijn groot.

Het principe lijkt kinderlijk eenvoudig. De goederen die bestemd zijn voor Brusselse handelaars worden verzameld in een opslagruimte aan het kanaal. De handelaars geven door welke goederen ze op welk moment willen ontvangen. Een computersysteem berekent de meest efficiënte strategie om iedereen (zo veel mogelijk tegelijk) te bedienen.

‘Als wij alle goederentransport zouden organiseren, vermindert de CO2-uitstoot van dat transport met dertig tot veertig procent,’ zegt Marc Schepers, CEO van distributiebedrijf CityDepot.

‘Niet omdat er minder voertuigen zullen uitrijden, maar omdat we de goederen leveren met kleine en milieuvriendelijke voertuigen: elektrische fietsen, elektrische wagens, zuinige kleine vrachtwagens... Wij zorgen zelf niet voor het transport, maar voor de contacten tussen handelaar, transportbedrijf, leverancier en overheid. Daarnaast beheren we het computerprogramma dat alles stuurt.’

‘Een zo efficiënt mogelijk transport van een zo groot mogelijk volume, dat is ons doel. Dat is in het voordeel van handelaars, leveranciers en Brusselaars. Die krijgen schonere lucht en ondervinden minder hinder van grote vrachtwagens.’

Brussel is de tweede stad waarin CityDepot actief wordt. In Hasselt sloeg de formule al aan.

‘We verwachten nog meer van Brussel,’ zegt Schepers. ‘Elke leverancier die in Brussel werkt, weet dat het niet evident is om goederen ter plekke te krijgen. Van zodra ze horen van ons project, springen ze op de kar. In Brussel zijn gaat het al om zes bedrijven, waaronder BNS en Oxfam. Maar ook voor handelaar is het voordelig. Omdat ruimte duur is in Brussel, hebben veel handelaars weinig opslagplaats.

Wij bieden naast transport ook opslagruimte aan. Tegelijk kunnen de handelaars zaken terug meegeven met de leveringswagens - zoals bijvoorbeeld papier- en glasafval.

’Het proefproject kadert in LaMiLo (Last Mile Logistics), een Europees project rond duurzame distributie in steden. Europa wil tegen 2050 een koolstofneutrale stadsdistributie, maar verwacht tegelijk dat die stadsdistributie met tachtig procent toeneemt.

Het project van CityDepot loopt zes maanden. ‘Daarna zullen we met onze partners Mobiel Brussel en de Haven van Brussel evalueren. Maar sowieso blijven we actief in Brussel.’

‘Tegen 2016 wil CityDepot ook actief zijn in een tiental Belgische steden zoals Gent, Brugge en Antwerpen. De gewestelijke administratie Mobiel Brussel investeert 200.000 euro.

Corrigeer

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio