Mode

Spiegel die je slanker maakt doet verkoop stijgen

Sinds 2012 voorziet het Amerikaanse bedrijf The Skinny Mirror pashokjes van spiegels die je 2 tot 5 kilogram slanker doen lijken. Die zorgen ervoor dat mensen zich beter voelen en meer kleren kopen. Dat zegt Linn Gustafsson uit het Zweedse Stockholm, die het effect van spiegels in kledingzaken bestudeerde.

In het pashokje worden vestimentaire knopen doorgehakt gemaakt: het kledingstuk staat beeldig en gaat mee naar huis of het past niet en blijft achter in de winkel. Die beslissingen wordt onrechtstreeks beïnvloed door verlichting en het gebruik van spiegels in het hokje. Dit stimuleerde de Zweedse studente om een thesis te wijden aan de effecten van de skinny mirror en een gewone spiegel.

Gustafsson analyseerde de perceptie van consumenten, hun houding en koopgedrag in ‘The Body Image Reflection - How a Skinny Mirror influences Women’s Fitting Room Experience’. Een testgroep van 82 vrouwen met de gemiddelde leeftijd van 48,5 jaar en een body mass index van 25 mocht lingerie passen. De ene helft paste het ondergoed in een pashokje met een gewone spiegel, de rest bekeek zichzelf in een spiegel met afslankend effect. Elke deelneemster kreeg een vragenlijst die dieper inging op hun ervaringen in de paskamer. De antwoorden wijzen uit dat vrouwelijke consumenten die in het hokje met de zogenaamde skinny mirror mochten passen, minder vaak vonden dat hun lichaam niet in proportie was. Ze kwamen dichter bij hun ‘ideaalbeeld’, waren dus ook gelukkiger met wat ze zagen en kochten tot 20 procent meer dan de dames die pasten voor een normale spiegel.

Waar de spiegels allemaal hangen is niet bekend. Gustafsson schrijft dat deze spiegels trucjes zijn om meer te verkopen en om het zelfvetrouwen van klanten te vergroten. ‘Spiegels in pashokjes zijn een handig hulpmiddel in de verkoop. Ze kunnen klanten complimentjes geven in de intieme setting waar verkopers geen deel van uitmaken’, zegt bedenkster Belina Jasmine. Om in de toekomst discussies over een eerlijke weergave te voorkomen, stellen de makers voor om de consument voor het passen te informeren over het type spiegel dat in het hokje hangt.

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees