Fit & Gezond

Zo krijgt elke vrouw een platte buik

Met de zomer in aantocht dromen sommigen onder ons vast al over strandwandelingen in bikini. Maar wat als je complexen hebt over dat buikje van jou? De Nederlandse site Buikspierentraining.nl zet verschillende dames en hun buiktype op een rij en verklapt welke aanpak het beste helpt voor een strak en plat resultaat.

1. Het reservewielbuikje

Deze dames hebben meestal een kantoorbaan - en zitten dus veel neer. Ze eten wellicht te veel suikerhoudende producten zoals snoepjes en taart. Kan het trouwens zijn dat je veel koolhydraten eet met weinig voedingswaarde zoals wit brood en pasta en regelmatig alcohol drinkt?

Zo krijg je een platte buik

- Drink minder alcohol. Wist je dat alcohol na consumptie wordt omgezet in suiker en direct naar je middel gaat? Bovendien zorgt het ervoor dat het verbranden van overig lichaamsvet stopt tot je lichaam de alcohol heeft afgebroken.
- Laat snacks en voeding met lage voedingswaarde links liggen. Deze producten hebben enkel een negatief effect op het afvallen.
- Baseer je maaltijden op gezonde producten. Combineer gezonde vetten en eiwitten in je dagelijkse voeding.
- Train de buikspieren regelmatig met een goed schema voor buikspieroefeningen. Het helpt uiteraard als je het schema respecteert en duidelijke doelen opstelt voor jezelf.

2. Stressbuikje

Je hebt hoogstwaarschijnlijk een drukke job met strakke deadlines en slaat wel eens een maaltijd over. Omdat je veel stress ervaart, maak je onbewust meer cortisol aan - een hormoon dat ook wel eens het stresshormoon wordt genoemd. Dit stimuleert het lichaam om buikvet aan te maken. Verder ben je wel eens gemakszuchtig en vertrouw je op fastfood en je houdt ook van koffie.

Zo krijg je een platte buik

- Probeer voldoende te slapen. Soms is later opstaan niet mogelijk vanwege vaste werktijden, probeer dan iets vroeger naar bed te gaan.
- Leer om te ontspannen. Dit is de beste aanpak om een platte buik te bekomen. Een lang, warm bad voor het slapengaan kan hierbij helpen.
- Probeer de juiste buikspieroefeningen te combineren met ademhalingsoefeningen.
- Drink kamillethee op stressvolle momenten.

3. Het lage buikje

Mensen met dit buiktype zijn vaak drukbezette mama’s. Misschien ga je wel sporten, maar je kiest ondanks je trainingen te vaak voor dezelfde maaltijden of houdt vast aan één, ongevarieerd dieet. Dit zorgt ervoor dat je wel een slanke lijn hebt, maar met een lichte welving ter hoogte van je navel.

Zo krijg je een platte buik
- Probeer verschillende buikspieroefeningen af te werken, inclusief een goed trainingsschema waarin alle zones van de buik aan bod komen.
- Een goede voeding is essentieel voor dit buiktype. Voldoende gezonde vezels zijn erg belangrijk voor de spijsvertering en zullen snel komaf maken met het lage buikje.

4. Het mamabuikje

De kans is groot dat je in de afgelopen drie jaar mama bent geworden en dat je vandaag weinig tijd hebt voor jezelf. Misschien doe je wel buikspieroefeningen, maar ben je altijd gehaast en werk je deze niet goed af. Hierbij komt dat je buikje misschien wel bol is omdat je te veel piekert over het feit dat je ervan af wil.

Zo krijg je een platte buik

- Visolie (rijk aan omega 3-vetzuren) zorgt ervoor dat je lichaam minder vet vasthoudt en stimuleert de vetverbranding.
- Opteer eventueel supplementen met omega-3 (bij voorkeur inclusief vitamine D) en bouw geleidelijk op tot twee capsules per dag.
- Probeer genoeg gezonde vetten te eten zoals noten en avocado’s.
- Voer de juiste buikspieroefeningen om snel een plat resultaat te krijgen.

5. Het opgeblazen buikje

Jij hebt ’s morgens wel degelijk een platte buik, maar hij wordt in de loop van de dag dikker door gas en een slechte spijsvertering. Het is mogelijk dat je last hebt van luie, langzame darmen door slechte eetgewoonten.

Zo krijg je een platte buik

- Een goede ademhaling kan al grote invloed hebben. Tip: begin de dag met tien keer diep ademhalen terwijl je op je rug ligt.
- Experimenteer met verschillende diëten en voeding om te zien welke invloed deze hebben op je buik.
- Focus op een gezonde voedingspatroon met voldoende groenten, kip, vis en gezonde vetten. Zorg ervoor dat je goed op je voedsel kauwt. Dat kan de spijsvertering bevorderen, net als voldoende water drinken tijdens het eten.
- Uiteraard spelen de juiste buikspieroefeningen ook hier weer een rol.

Wil jij ook je buikspieren strak trainen? Kijk dan op www.buikspierentraining.nl.

Het beste van Enkel voor abonnees