Antwerpse leraren haken af door multiculturele leerlingen en files

Multiculturele klassen vormen een van de hoofdredenen waarom leerkrachten in het Antwerpse basisonderwijs afhaken. Ook mobiliteit en milieu spelen mee.

Voor zijn masterproef aan de afdeling Opleidings- en onderwijswetenschappen van de Universiteit Antwerpen onderzocht Steven De Clercq (34) waarom zoveel leerkrachten vroegtijdig hun baan opzeggen. In het basisonderwijs stroomt ongeveer vijftien procent van de leraren in een grootstedelijke context uit voor ze vijf jaar in dienst zijn. In het secundair is dat zelfs dertig procent.

Tegelijk is er een groot tekort aan leerkrachten. Tegen 2020 moeten er in Antwerpen, over alle netten heen, tweeduizend bijkomende leraren gevonden worden.

Leerlingen met ‘rugzakje’

Steven De Clercq, zelf al twaalf jaar leraar aan het Onze-Lieve-Vrouwecollege in Antwerpen, bracht aan de hand van diepte-interviews met afgehaakte leraars in verschillende basisscholen het probleem in kaart. 'Het is nooit één reden waardoor ze er de brui aan geven', zegt Steven De Clercq. 'Beschouw het als een emmer die stilaan volloopt en op den duur ook overloopt.'

'Maar de meest bepalende factor is de multiculturaliteit van ons huidig onderwijs. De leraars die ik heb geïnterviewd geven aan dat ze geconfronteerd werden met een ongezonde mix van hoofdzakelijk allochtone leerlingen. Leerlingen ‘met een rugzak’, zoals een aantal onder hen het omschreef. Kinderen die al heel wat hebben meegemaakt en die dus een heel eigen handleiding nodig hebben. Alleen: die handleidingen zijn er niet en worden tijdens de opleiding ook niet aangereikt.'

NIET TE MISSEN

Meest Gelezen

ENKEL VOOR ABONNEES

POPULAIRE VIDEO'S