Food

Zoveel calorieën verbrandt een wielrenner per dag in de Tour

Zoveel calorieën verbrandt een wielrenner per dag in de Tour

Philippe Gilbert eet nog snel wat tijdens de Tour van 2012. Foto: Radu Razvan / Shutterstock

De Tour de France is weer op gang geschoten, de renners zijn opnieuw aan een loodzware onderneming begonnen. Om die dagen goed door te komen, moet een renner gemiddeld tussen de 6.000 en de 8.000 calorieën innemen op een dag. In afmattende bergetappes kan dat zelfs nog oplopen. Daarom moeten de wielrenners enorme hoeveelheden voedsel en drank naar binnen werken.

Volgens gegevens die het het American Institute of Physics verzamelde, rijden de wielrenners elke dag gemiddeld 177 kilometer en verbranden zo gemiddeld 6.071 calorieën. Die meer dan 6.000 calorieën staan onder meer gelijk aan ongeveer zes pakken friet met mayonnaise. Of volgens de Amerikanen van Business Insider gelijk aan twintig pizzaslices of bijna tien hamburgers. 

Een renner eet natuurlijk geen hamburgers en pizza tijdens de Tour, dus gingen we op zoek naar wat dan wel allemaal verorberd wordt. 

Het is een cliché, de renner 's morgens met zijn bord spaghetti voor zijn neus, maar de tijden zijn veranderd. 'Er zijn er nog die vasthouden aan die oude gewoonte, maar nu wordt er een breder assortiment aan graanproducten gegeten. 's Morgens staan er meestal rijst, havermout, brood en pannenkoeken op het menu. Dit wordt dan aangevuld met suikers zoals honing, confituur of siroop. Als het maar rijk is aan veel koolhydraten, die zijn onontbeerlijk om de dag door te komen. Het is ook belangrijk dat ze bijvoorbeeld via een omelet wat eiwitten binnenkrijgen, die helpen bij het recupereren', vertelt sports nutritionist Nicolas Paraskevopulos, verbonden aan de Bakala Academy waar onder meer Etixx-Quick Step begeleid wordt. 'De renners eten maar twee echte maaltijden per dag dus het is belangrijk dat ze telkens de juiste voedingsstoffen naar binnen krijgen.'

Voor de race wordt meestal nog snel een reep gegeten, al of niet aangevuld met wat sportdrank, maar ook tijdens de race moet heel wat gegeten worden. Langs de weg staan verzorgers die tasjes uitdelen, een dergelijk zakje bevat grofweg 2.000 kcal aan (sport)voeding. 'In het begin van de rit wordt er meer vast voedsel gegeten onder de vorm van bijvoorbeeld repen, rijsttaartjes of minibroodjes. Dat is niet alleen smakelijker, maar ook het meest logisch gezien het er op het einde altijd wat hectischer aantoe gaat en er dan weinig tijd is om te eten. Vaak beperken ze zich dan tot gels.'

Zowat ieder uur wordt wat gegeten en wordt er ook een bidon naar binnen gegoten. 'De vochtopname kan bij warm weer oplopen tot meer dan een liter per uur. Bij warm weer wordt er vaak een zoutrijke drank voor de start gegeven en drinken de renners best meer sportdranken dan water tijdens de rit, aangezien sportdranken koolhydraten, zouten en vocht leveren', vertelt Nicolas Paraskevopulos

Meteen na de rit krijgen de renners een drank met eiwitten en koolhydraten in hun handen gestopt. Dit moet het herstelproces een 'kick-start' geven. Heel vaak drinken ze ook nog een limonade of cola na de rit. Daarna wordt in de bus terug naar het hotel al snel wat gegeten, maar de renners 'aperitieven' op een bijzondere manier. 'In de bus heeft de kok meestal al een kleine maaltijd voorzien zoals noodles, wraps of een pastamaaltijd. Vaak is ook een rijstkoker aanwezig, zo kunnen de renners ook kiezen voor een portie rijst met wat olijfolie en parsmesan voor de smaak. Tijdens de massage krijgen ze dan nog een eiwitrijke smoothie of knabbelen ze op de snacks die in de massagekamer liggen.'

Rond 21 uur kunnen dan meestal de voeten onder tafel gestopt worden. Ook nu is het belangrijk dat de renners veel koolhydraten (rijst, brood, pasta) opnemen om aan te vullen wat ze gedurende de hele dag verloren zijn. Daarna volgt er vaak een tweede bord met vlees of vis en groenten. 'Soms zitten de renners al zo vol dat er aanvullend een groentensapje wordt aangeboden zodat ze het toch voldoende vitaminen en mineralen naar binnen kunnen krijgen, zonder het extra volume', zegt Nicolas Paraskevopulos. 

En dan nog is de dag voor sommige renners nog dag niet om. Voor het slapen wordt er soms nog een eiwitshake gedronken of eten ze wat platte kaas of Griekse yoghurt. Een stevige boterham, dat hele menu, maar onontbeerlijk om er de volgende dag weer tegenaan te kunnen gaan.

Corrigeer