Gezondheid

Dit zijn de beste diëten ter wereld

Dit zijn de beste diëten ter wereld

Foto: Shutterstock

Naar jaarlijkse gewoonte heeft het Amerikaanse online nieuwsmagazine Us News & World Report de beste diëten van het moment op een rij gezet. Daarvoor namen ze 38 verschillende afslankmethodes onder de loep. Het zogenaamde DASH-dieet kwam er als beste uit.

Na het selecteren van de 38 diëten, stellen de medewerkers van de site een panel samen van nationaal erkende experts in een verschillende domeinen. Zij overleggen en stellen zich verschillende vragen om de afslankmethodes optimaal te kunnen beoordelen: hoe gezond is het dieet?, Hoe makkelijk kan je het volgen? Hoe snel verlies je gewicht? Ben je de verloren kilo’s voorgoed kwijt?

Uiteindelijk geven ze de diëten een score op een schaal van 1 tot 5. Diëten met 1 punt hebben weinig tot geen invloed op een gezonde levensstijl, de methodes met 5 punten zijn uiterst effectief. Een overzicht.

Het DASH-Dieet

Score: 4.1/5

DASH betekent ‘Dietary Approaches to Stop Hypertension’ en is oorspronkelijk bedoeld om een hoge bloeddruk zonder medicatie omlaag te krijgen. Je eet alleen producten met een hoge voedingswaarde, zoals groenten, fruit, volkorengranen, vetarme zuivelproducten, vis, kip en noten. Kleine porties rood vlees, snoepjes en suikerrijke dranken zijn toegestaan.

Het MIND-Dieet

Score: 4/5

Dit dieet richt zich op het eten van voedingsmiddelen die kunnen helpen om het risico op neurologische aandoeningen - in het bijzonder de ziekte van Alzheimer - te verkleinen. De naam staat voor Mediterranean-DASH Intervention for Neurodegenerative Delay. Je eet voedsel dat door medische literatuur als ‘goed voor de hersenen’ wordt beschouwd. Denk aan groene bladgroenten , noten, bessen, vis, bonen, volle granen en olijfolie.

TLC Dieet

Score: 4/5

De afkorting staat voor ‘Therapeutic Lifestyle Changes’. Wie zich aan dit dieet waagt, zal zich dus focussen op de liefde en zorg voor het eigen lichaam. Het belangrijkste punt van dit dieet is om je cholesterol te verlagen in plaats van gewicht te verliezen. Verzadigde vetten zijn de grote boosdoener en worden beperkt. Je eet minder vlees en volle melkproducten .

Weight Watchers Dieet

Score: 3.9/5

Diëters overal ter wereld hebben al van Weight Watchers gehoord, maar de organisatie pakt het sinds eind 2015 anders aan. De befaamde ProPoints zijn SmartPoints geworden en de focus ligt meer dan ooit op meer bewegen, in combinatie met een gezonde voeding. Zo wordt er vanaf nu rekening gehouden met gezonde vetten, goede koolhydraten en eiwitten.

Het Mayo Clinic Dieet

Score: 3.9/5

Gezondheidsdeskundigen aan de Mayo Clinic in het Amerikaanse Minnesota hebben dit dieet ontwikkeld. Het richt zich op het veranderen van een ongezonde levensstijl en garandeert (blijvend) gewichtsverlies op lange termijn. In het begin moet je komaf maken met vijf ongezonde gewoonten en vijf nieuwe gezonde gewoonten aan je leven toevoegen. Het dieet bestaat ook uit een half uur matige lichaamsbeweging per dag .

Het Vruchtbaarheidsdieet

Score: 3.9/5

Wat je eet kan een invloed hebben op je kansen om zwanger te worden. Dat is de conclusie van Jorge Chavarro en Walter Willett aan de Harvard School of Public Health. Aan hun dieet zijn ook voordelen verbonden voor je gewicht, want je eet gezond. Denk aan regelmatig gezonde vetten, volle granen en plantaardige eiwitten eten. Beter voor je vruchtbaarheid en gezondheid dan geraffineerde koolhydraten, rood vlees en verzadigde vetten.

Het Mediterraanse Dieet

Score: 3.9/5

Catherine Zeta-Jones, Penelope Cruz, Elizabeth Hurley en Isla Fisher zijn fans van het eerste uur. Ze respecteren de traditionele kookstijl van landen aan de Middellandse Zee. Dat betekent dat ze veel vis, fruit, groenten en gezonde vetten zoals olijfolie consumeren. Het oorspronkelijke uitgangspunt van deze methode? De gezondheid van je hart bevorderen en ziektes voorkomen.

Volumetrics

Score: 3.8/10

Een grote valkuil tijdens een dieet, is dat je maag op een bepaald moment begint te grommen. Volumetrics is een heel traag dieet dat zich richt op een lang, verzadigd gevoel. Volgens oprichters Barbara Rolls speelt de hoeveelheid en het soort voedsel dat je eet een grote rol. Ze is ervan overtuigd dat je op lange termijn kilo’s kwijtraakt als je vooral fruit, groenten, volle granen, magere eiwitten, peulvruchten en vetarme zuivelproducten eet. Vet vlees en gebakken voedsel mag af en toe.

Flexetarisch Dieet

Score: 3.8/5

De naam van het dieet verraadt het al: je bent een vegetariër die vlees niet volledig van het menu wil schrappen. De meeste flexetariërs proberen drie tot vijf dagen per weeg geen vlees te eten. Ze focussen zich op het klaarmaken van groenten en vleesvervangende producten en kunnen zo enkele kilo’s verliezen.

Jenny Craig

Score: 3.7/5

In 1983 richtten de Amerikaanse Jenny Craig en haar man Jenny Craig Inc op, een afslankbedrijf dat gespecialiseerd is in gewichtsverlies en gewichtsbeheersing. Een aantal beroemdheden onder wie Mariah Carey, Kirstie Alley en Queen Latifah volgen het programma. Dat combineert gewichtsmanagement met een menu van maaltijden die klanten kunnen afhalen of laten leveren.

Niet te missen