Meeste leerkrachten voelen zich niet goed voorbereid om les te geven aan anderstalige kinderen

Meeste leerkrachten voelen zich niet goed voorbereid om les te geven aan anderstalige kinderen

Foto: David Rozing/Hollandse Hoogte

Niet meer dan een kwart van de Vlaamse leerkrachten uit het lager en secundair onderwijs voelt zich degelijk genoeg voorbereid om om te gaan met leerlingen die een andere thuistaal hebben dan Nederlands.

Dat blijkt uit een rondvraag bij 3.500 leerkrachten door Ann Brusseel, (Open VLD) lid van de commissie onderwijs van het Vlaams Parlement.

“Dat leerlingen van allochtone afkomst het statistisch een stuk minder goed doen op school, is gekend”, zegt Ann Brusseel. “Het wordt een van de uitdagingen voor ons onderwijs om die resultaten op te vijzelen”.

Uit de digitale rondvraag van de volksvertegenwoordiger blijkt echter dat daarvoor nog veel werk aan de winkel is. In de eerste plaats bij de leerkrachten zelf.

Slechts 27 procent van de ondervraagde leerkrachten zegt zich goed voorbereid te voelen om met taalproblemen van hun leerlingen op te gaan. 42 procent zegt onomwonden niet voorbereid te zijn.

“Bedroevend”, vindt de politica , die zelf ooit voor de klas stond met Nederlandstalige en Franstalige leerlingen door elkaar,“omdat het concept “witte school” met rasse schreden aan het verdwijnen is. Ook in West-Vlaanderen en de Kempen zijn er steeds meer scholen waar ook anderstalige kinderen zitten.”

Van de 3500 leerkrachten die meewerkten aan de enquête, heeft maar 1 op 10 geen leerlingen die thuis een andere taal spreken dan Nederlands. 4 op 10 leerkrachten zegt dat minder dan 10 procent van zijn/haar leerlingen van thuis uit anderstalig is. 20 procent staat voor de klas met meer dan de helft anderstaligen.

Zelf betalen voor bijscholing

“Toch zegt maar 1 op 5 van de leerkrachten dat zij ooit een bijscholing hebben gekregen om te leren omgaan met diversiteit en anderstaligheid bij de leerlingen”, aldus Brusseel.

“Nochtans is de angst en het doemdenken van leerkrachten over dit thema niet nodig. Er bestaan vrij eenvoudige methodieken om die leerlingen naar een hoger niveau te tillen. Maar je moet de kneepjes wel aangeleerd krijgen. Er is te weinig aandacht voor in de lerarenopleiding en bijscholingen kunnen niet opgelegd worden, behalve door de directies zelf. Sommige leerkrachten moeten zelfs uit eigen zak 50 tot 100 euro betalen voor een cursus”.

IN HET NIEUWS

Meest Gelezen

ENKEL VOOR ABONNEES

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees