Mama

Barbie krijgt ingrijpende make-over

Barbie is niet langer graatmager, met ellenlange benen en een volumineuze boezem. Fabrikant Mattel brengt drie nieuwe versies van de populaire speelgoedpop op de markt: een grote, een kleintje en eentje met vrouwelijke vormen.

Al tientallen jaren krijgt Mattel kritiek op de vormen van hun 'perfecte Barbie', die volgens de critici maar weinig overeenkomsten heeft met een realistisch vrouwenlichaam. De traditioneel blanke en blonde pop kreeg daarom al nieuwe huidskleuren en haarkleuren, maar binnenkort zal ook haar lichaam veranderen. De transformatie wordt nu al de meest ingrijpende genoemd in het 57-jarige bestaan van de pop. Onder de codenaam 'project dawn' werd de pop jarenlang in het grootste geheim ontwikkeld, haar nieuwe lichaam is voor het eerst te zien om de cover van het Amerikaanse magazine 'Time'.

"Het bedrijf hoopt dat de nieuwe pop, met haar verschillende lichaamstypes, huidskleuren en haarstijlen beter zal aansluiten bij de leefwereld van haar jonge eigenaars", schrijft journaliste Eliana Dockterman in 'Time'. "Het Amerikaanse schoonheidsideaal is geëvolueerd. De lichamen met vormen zoals die van Kim Kardashian, Beyoncé en Christina Hendrickx zijn iconisch geworden, terwijl millenniumvrouwen en feministen zoals Lena Dunham openlijk pronken met hun lichamen die niet op die van Barbie lijken".

"Deze millennium-moeders zijn maar een klein deel van onze klanten, maar we zien wel dat ze de toekomst zijn", zegt Evelyn Mazzocco, hoofd van het merk Barbie'. "Sommige mensen zullen zeggen dat we te laat komen, maar veranderingen gaan nu eenmaal traag in een groot bedrijf".

De nieuwe Barbie wordt vanaf eind januari verkocht in Amerikaanse webshop en zou in de loop van het jaar in de Amerikaanse speelgoedwinkels te vinden zijn. Wanneer België aan de beurt is, is nog niet bekend.

 

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees