Wie is de Mol? Aflevering 2

Beruchte mollenvanger jaagt mee op ‘De Mol’

Al drie seizoenen lang is Jaap van Zessen de luis in de pels van de Nederlandse makers van 'De Mol', omdat hij telkens weer weet te achterhalen wie de drie finalisten zijn. Wie beter dan deze beruchte 'mollenvanger' om mee te helpen zoeken naar onze Mol?

Mollenjager is uiteraard niet zijn job. Jaap van Zessen is analist bij het Amsterdamse bedrijf Buzz­capture, dat aan reputatiemanagement doet voor grote bedrijven. Via complexe computerprogramma’s houden zij in het oog hoe op sociale media gesproken wordt over die bedrijven. Het levert hen een schat aan data op, die Van Zessen dankbaar gebruikt.

“In Nederland, waar we al aan het zestiende seizoen toe zijn, moeten kandidaten telkens een contract tekenen waarin staat dat ze 250.000 euro moeten ophoesten als ze iets verklappen. Dus houden ze hun mond tegen hun familie, vrienden en in de kroeg”, zegt Van Zessen. “Maar vreemd genoeg geven ze op sociale media wél van alles prijs.”

Mediastilte

Die info probeert Van Zessen al jarenlang te analyseren, en op onze vraag doet hij dat nu ook voor de Vlaamse kandidaten. Allemaal zitten ze op sociale media, op één iemand na: buschauffeur Marc.

“De meesten zijn ook vrij actief”, leest Van Zessen in zijn statistieken. “Maar vorig jaar, in de week van 26 oktober, viel alles stil. Er was plots een totale mediastilte.” Rond dat moment moeten de kandidaten naar Argentinië vertrokken zijn.

Wie afvalt bij De Mol, wordt onmiddellijk terug naar huis gestuurd. “En begint vervolgens weer te tweeten of Facebook te bekijken”, zegt Van Zessen. Zo kon hij al bij drie seizoenen van Wie Is de Mol? en bij twee seizoenen van Expeditie Robinson achterhalen wie eerder terug was dan de rest. En dus géén finalist kon zijn. “Maar alle Belgen hebben zich aan de mediastilte gehouden, tot 7 december. Niemand is eerder beginnen posten. Ook de afvallers niet.”

Geen Facebook-vrienden

“De kandidaten zijn ook niet met elkaar bevriend op Facebook of Twitter”, zegt Van Zessen. Jammer, want daaruit kan je veel leren. Kandidaten die lang in het programma zitten en dus intensief met elkaar omgaan, leren elkaar goed kennen. En ze zullen ook vrienden worden op sociale media.

Van Zessen moet dus ­toegeven dat hij niets te weten is gekomen over het Belgische programma. “Hoedje af voor de pro­ductie. Alle kandidaten hebben zich keurig aan de afspraken gehouden.”

En dus zoeken we nog wat voort naar de Mol.

De Mol, maandagavond om 20.35 uur op Vier.

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S