Leerkrachten en studenten werken samen met oud-leerling en brouwer Boelens

School lanceert eigen ‘schoolbier’: "Niet voor tijdens de middagpauze"

School lanceert eigen ‘schoolbier’: "Niet voor tijdens de middagpauze"

Het personeel van Forum Da Vinci is alvast overtuigd van zijn eigen biertje. Foto: vvp

Sint-Niklaas -

Forum Da Vinci viert zijn gewijzigde naam en logo met een nieuw product: een eigen schoolbiertje. Het bier is bestemd voor relatiegeschenken en promotie, maar zal niet tijdens de middagpauzes geserveerd worden.

Het Koninklijk Atheneum is sinds begin dit jaar gekend onder de naam Forum Da Vinci. Bij die naamswijziging en nieuwe stijl stelt de school ook een eigen product voor. “Vanaf nu bestaat Forum Da Vinci ook als biertje”, zegt leerkracht Techniek Diego Poeck. “Ik ben zelf al enkele jaren hobbybrouwer en heb een recept bedacht voor het schoolbier. Samen met enkele collega-leerkrachten hebben we eerst enkele proefbrouwsels uitgetest en nu is er al een voorraad van 500 liter. Het resultaat is een pittig biertje met een alcoholpercentage van 7 procent, dat je niet meteen met een ander bier kunt vergelijken.”

Het bier werd gebrouwen bij brouwerij Boelens uit Belsele. Brouwer Kris Boelens heeft zijn hele schoolcarrière op Forum Da Vinci doorgebracht. “Ik heb negen jaar op het Atheneum gezeten, dus ik ken er elke steen”, zegt hij. “Ik was heel vereerd toen ze me vroegen om dit bier te maken. Het is zeer lekker en een eigen biertje is een ideale manier om zich als moderne school op de kaart te zetten. De Vlaamse bieren worden steeds populairder en Forum Da Vinci is daarbij snel op de kar gesprongen.”

Etiket ontworpen door leerlingen

Directrice van Scholen Da Vinci Nora De Caluwe had wat overtuiging nodig, maar staat nu volop achter het idee. “Ik kan me voorstellen dat het vreemd lijkt dat we publiciteit voeren door middel van een bier”, aldus De Caluwe. “Het is dan ook bedoeld als relatiegeschenk en het is de ideale manier om uit te pakken met ons nieuw merk en logo. Het etiket is trouwens ontworpen door onze leerlingen Publiciteit en zij hebben ook een speciale stand gemaakt. Op recepties, proclamaties en feesten van de school zal het bier zeker verkrijgbaar zijn. De oudere leerlingen mogen wel al eens proeven op een speciale dag, maar ze moeten natuurlijk niet verwachten dat dit tijdens de lunchpauzes verkocht wordt. Het past in onze visie om ons te profileren als een open, groene en sociale school waar iedereen een plaats heeft.”

Leerkracht Diego werkt ondertussen al aan een bruine versie van het biertje. “Dat zal de naam Villa Da Vinci krijgen, naar onze Freinetafdeling”, zegt hij. “Ik ben ervan overtuigd dat dit een ideale manier is om reclame te maken. Als de leerkrachten thuis gasten hebben en een ‘Forumke’ serveren, wordt er op die manier zeker over de school gepraat. Ook als we geld moeten inzamelen, kunnen we in plaats van taarten bierpakketjes verkopen.”

IN HET NIEUWS

Meest Gelezen

ENKEL VOOR ABONNEES

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees