Fit & Gezond

"Sterren prijzen te vaak ongezond voedsel aan"

"Sterren prijzen te vaak ongezond voedsel aan"

Foto: PepsiCo

Beyoncé die van een blikje cola nipt, Lionel Messi die in de zetel in een zak chips zit te grabbelen, ... Het zijn maar enkele voorbeelden van sterren die fastfood en frisdranken promoten en daar veel geld voor scheppen. Volgens professor Marie Bragg van de New York University werken de sterren daarmee obesitas bij kinderen en jongvolwassenen mee in de hand.

Uit het onderzoek van professor Marie Bragg blijkt dat vier op de vijf producten die celebrities promoten als ongezond kan worden bestempeld. Meestal gaat het om frisdranken, snoep, snacks of fastfood. Tussen 2000 en 2014 werden er in totaal 163 popsterren ingezet voor 590 campagnes. De onderzoekster bracht daarbij ook in kaart hoe populair die bekendheden bij jongeren waren door te kijken hoeveel likes ze op YouTube haalden en of ze met Teen Choice Awards werden bedacht in het verleden. Geen enkele ster maakte reclame voor gezonde voeding zoals fruit of groenten. Er was slechts een uitzondering: één bekendheid die pistachenoten aanprees.

Volgens Bragg dragen de sterren er op die manier toe bij dat steeds meer kinderen aan obesitas lijden. "Deze deals met beroemdheden zijn vaak miljoenen dollars waard, daaruit blijkt dat bepaalde bedrijven hen als onmisbaar beschouwen om hun producten aan de man te brengen. Bovendien richten die reclames hun pijlen op adolescenten. Gezien het stijgend aantal kinderen en jongeren met obesitas zijn de uitkomsten zeer onrustwekkend", zegt Marie Bragg.

"De sterren zouden moeten beseffen dat ze voor veel jongeren een rolmodel zijn en dat als ze ongezonde voeding promoten, ze bijdragen aan de toename van obesitas", zegt co-auteur Alysa Miller, ook van d New York University. "Ze zouden in de plaats beter reclame maken voor gezond voedsel."

 

 

 

Het beste van Enkel voor abonnees