Beauty

Hoe duurzaam is jouw make-up?

Hoe duurzaam is jouw make-up?

Foto: *

Cosmeticamerken schermen graag met termen als 'natuurlijk' en biologisch', maar zijn ze ook duurzaam? De website Rank A Brand, bekend van zijn beoordeling van kledingmerken op duurzaamheid en sociale veranwoordelijkheid, nam dit keer een andere sector onder loep. Uit de vergelijking blijkt dat er de meeste bekende cosmeticamerken bijzonder laag scoren.

Rank A Brand werkte samen met het Nederlandse consumentenplatform StoereVrouwen voor een evaluatie van verschillende bekende cosmeticamerken. Ze werden beoordeeld op verschillende punten die te maken hebben met klimaat, milieu, dierenwelzijn, gezondheid en arbeidsomstandigheden.

Op basis van deze criteria krijgen de merken een label, waarbij A het meest duurzame label is en E het minst. Ondanks het feit dat de meeste merken wel een beleid hebben om hun CO²-uitstoot te verlagen, scoren de meesten erg slecht. Geen enkel merk krijgt het A-label en slechts een handvol merken krijgen een B, waaronder Weleda en Dr Hauschka. Dat hebben ze vooral te danken aan hun milieuinspanningen, zoals het verminderen van schadelijke stoffen, geen gebruik van stoffen die uit aardolie worden gemaakt en het minimaliseren -en eerlijk rapporteren- over hoeveel afval ze produceren.

Geen goede score

Volgans Rank A Brand zijn vooral nog veel inspanningen nodig qua transparantie over de arbeidsomstandigheden, aangezien de meeste producten in lageloonlanden geproduceerd worden. 23 van de 30 onderzochte merken kunnen weliswaar aantonen dat ze ingrediënten kopen van plantages die geen gebruik maken van kinder-of slavenarbeid, maar niet dat de producten gemaakt met deze ingrediënten minstens de helft van hun volume uitmaken.

Van de dertig onderzochte merken komen 22 niet verder dan een score van dertig procent. Negen merken krijgen zelfs een E-label, waaronder heel wat bekende namen zoals Aveda, Biodermal, Kruidvat, Estée Lauder, HEMA, MAC, Rituals, De Tuinen en Rimmel London.

Lees de volledige resultaten van het onderzoek op www.rankabrand.nl

 

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees