Kritiek op 9/11-reclame van touroperator Connections: “Lijkenpikkerij”

Kritiek op 9/11-reclame van touroperator Connections: “Lijkenpikkerij”

De reclamecampagne van Connections. Foto: *

“Wansmakelijk”, “lijkenpikkerij”... Het zijn maar een paar van de kritieken die op het internet te lezen zijn over een nieuwe reclamecampagne waarin Connections een citytrip naar New York promoot. Dat de touroperator dat doet naar aanleiding van de herdenking

van 9/11 valt bij velen in het verkeerde keelgat. “We hebben hier goed over nagedacht”, luidt het bij Connections. “Zie het als een steunbetuiging aan de New Yorkers.”

De e-mail die Connections zondag rondstuurde:

Hello,

9/11/ 2016. 15 jaar na de harteloze feiten. Ground Zero draagt ingetogen haar littekens; de ‘Freedom Tower’ reflecteert maximaal het licht. Lower Manhattan is meer dan ooit een plek waar mensen elkaar vinden. Bij valavond worden 2 lichtbundels zichtbaar die hemel en aarde verbinden, precies op de plek van de Twin Towers.

Sinds dag 1 draagt Connections New York een warm hart toe. Daarom nodigen wij je uit om de legacy van 9/11 en de renaissance van New York mee te beleven. Een toast op New York’s grenzeloze energie, creativiteit en kracht.

Niet iedereen is echter tevreden met de reclamecampagne.

“Steun betuigen”

Connections-woordvoerder Frank Bosteels beseft dat de e-mail kritiek krijgt. “We hebben hier goed over nagedacht en toch besloten om ermee voort te gaan”, zegt hij. “Tegenwoordig nemen mensen aanstoot aan alles. We kunnen daar niet altijd rekening mee houden. Onlangs hebben we nog de promocampagne Fly Like a President gedaan waar Donald Trump in opgevoerd werd. Ook daar zag niet iedereen de grap van in. Mensen zijn mondiger dan vroeger, ze reageren op alles, daar moeten we nu eenmaal mee leren leven.”

“Is het ok om vast te klampen aan een herdenking? Wij denken van wel. Deze campagne is niet bedoeld om commercieel succes te halen, maar is meer een statement naar de New Yorkers toe. Na 9/11 waren er heel wat reisagentschappen die niet meer naar New York vlogen, wij zijn dat altijd blijven doen. Wij waren bij hen, in goede en slechte tijden.”

Volgens Bosteels symboliseert de illustratie een “eindpunt”. “Vijftien jaar later is New York weer helemaal opgebouwd. De stad toont aan de wereld dat ze herrezen is uit haar eigen as. Wij willen een handje bijsteken. Het mooiste eerbetoon dat je aan slachtoffers kan brengen, is ze nooit te vergeten. Daarom geloven wij nog altijd dat we dit statement moesten maken.”

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees