Voetballer provoceert met ‘vrouwonvriendelijke’ etiketten in kledinglijn

Voetballer provoceert met ‘vrouwonvriendelijke’ etiketten in kledinglijn

“Vuile was geeft vrouwen hun bezigheid.” Zo staat het op het etiket van de kleren die ex-Gouden Schoen Dennis Praet (22) ontworpen heeft. “Een grappige quote”, vindt Praet zelf. “Ouderwets en stereotiep”, zegt Liesbet Stevens van het Instituut voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen.

“Dirty laundry keeps women busy.” Dat prijkt op het etiket van shirts van DYJCODE, het kledingmerk dat ex-Anderlechtspeler Dennis Praet op de markt bracht. Een bepaald vrouwonvriendelijke boodschap van de voormalige ­Gouden Schoen.

Praet, die zijn kledingmerk verkoopt via winkelketen ZEB, zegt dat het allemaal als grap bedoeld was. “We dachten dat dit etiket origineler zou zijn dan al die saaie waslabels. Het is niet de bedoeling vrouw­onvriendelijk te zijn.”

Het Instituut voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen kan de grap niet echt smaken. “Het is belegen en ouderwets”, z egt Liesbet Stevens van het Instituut. “Het draagt bij tot de algemene sfeer van stereotypering die nog altijd zo hardnekkig heerst: dat de man vooral voor de kost moet zorgen, en dat de was en de plas vrouwenterrein is.”

“En wat het nog meer jammer maakt, is dat deze kledinglijn speciaal gericht is op jongemannen”, zegt ­Stevens. “Tieners die net hun mening vormen over hoe ze zich tegenover vrouwen gaan gedragen. Is het dan grappig om ermee uit te pakken dat je een vrouw nodig hebt om je T-shirt te wassen?”

Praet zegt dat hij uit de lucht valt. “Het is de eerste keer dat ik hierop aangesproken word.” Stevens: “Misschien moet hij bij zijn volgende kledinglijn een man aan een wasmachine op het etiket zetten?”

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees