Fit & Gezond

Nieuwe ‘voel je goed’- reclame van Weight Watchers heeft omgekeerde effect

Nieuwe ‘voel je goed’- reclame van Weight Watchers heeft omgekeerde effect

Foto: YouTube

Er duiken steeds meer reclames op waarin dames worden gestimuleerd om hun lichaam graag te zien, ongeacht hun gewicht. Weight Watchers Australië volgde die trend, al was de boodschap van 'body positivity' niet voor iedereen duidelijk.

De Australische tak van Weight Watchers schakelde voor zijn nieuwste video dames met een maatje meer in. Dat gebeurt vaker in reclame en doorgaans is de boodschap: voel je goed en hou van je lichaam zoals het is, rondingen of niet. Bij Weight Watchers praten de vrouwen over hun seksleven en de bijhorende problemen zolang ze van zichzelf vonden dat ze wat te zwaar waren.  “We hadden nooit seks als we volledig waren uitgekleed. Ik kon er niet mee leven dat hij me helemaal naakt zou zien”, zegt een ongelukkige dame in het zwart-witfilmpje.

 

Slanke seks

Ook andere dames komen aan bod met een korte getuigenis. “Mijn onzekerheden namen enorme proporties aan”, en “Mijn lichaam is veranderd sinds ik kinderen heb”, passeren de revue. Op het einde van de clip, wanneer de vrouwen afgevallen zijn, hebben ze een brede glimlach op hun gezicht. “Ik heb nog nooit zoveel seks gewild”, zegt de blondine die eerder bang was om zich te tonen. “Het gaan niet om hoe je eruit ziet, het gaat erom of je jezelf al dan niet graag ziet”, voegt een andere Weight Watcher-adept eraan toe. “Durf jij het licht aan te laten?”, verschijnt er op het einde in drukletters in beeld.

Volgens velen doet het filmpje uitschijnen dat vrouwen met een maatje meer zich moeten schamen om seks te hebben of naakt rond te lopen en dat ze eerst een paar kilo's moeten verliezen voor ze oprecht gelukkig kunnen zijn. Een fout signaal, zo blijkt uit de reacties op de sociale media.

 

Fout toegegeven

Journalisten kregen naar aanleiding van de nieuwe campagne een  postpakket in de bus. Daarbij zat een zwart briefje dat hen motiveerde om zelfzekerder te zijn in de slaapkamer en een lamp. Een mood lamp zoals het bedrijf het omschreef, om de sfeer in de slaapkamer optimaal te maken voor seks en jezelf ‘in een nieuw licht te zien’. Ook dat is in het verkeerde keelgat geschoten, onder meer bij de Australische journaliste Birdie Jabour. “Hoeveel mensen dachten dat dit oké was voor ze het opstuurden? Alsof ze me beschuldigen van een gebrek aan zelfvertrouwen”, schrijft ze op Twitter. Intussen heeft Weight Watchers ingezien dat hun aanpak niet misschien niet de beste was. “We lanceerden de campagne in verschillende fases en dat leidt tot commotie. De lamp komt lullig over is als je de context van de campagne niet kent”, zegt marketing manager Rebecca Melville.

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees