Mode

De modewereld heeft het niet zo begrepen op Melania en Ivanka Trump

De modewereld heeft het niet zo begrepen op Melania en Ivanka Trump

Foto: Photonews

Dat Ivanka Trump gebruik maakte van de media-aandacht rond haar vader Donald om een armband van haar eigen lijn te promoten, leverde haar veel kritiek op. Ook van de modewereld. Er circuleert een lijst van winkels die je beter vermijdt als je de Trumps niet rijker wil maken, en nu heeft een van de favoriete ontwerpers van Michelle Obama op Twitter opgeroepen om Melania niet te kleden.

Nu de Trumps de machtigste familie van de Verenigde Staten worden, stellen veel Amerikanen zich de vraag hoe de familie erin zal slagen een onderscheid te maken tussen hun politieke rol enerzijds en hun vele eigen bedrijfjes anderzijds. De kritiek laaide hoog op toen dochter Ivanka Trump tijdens een tv-interview met 20 miljoen kijkers heel geslepen haar eigen armband van 10.800 dollar liet zien, en achteraf ook nog een persbericht liet versturen met alle verkoopsinformatie van het juweel.

 

 

De Amerikaanse modewereld heeft er genoeg van. De Twitter-campagne #GrabYourWallet ontstond eerder al nadat een opname was gelekt waarop Trump opschept over het grijpen van vrouwen bij hun 'pussy'. De online-actiegroep roept niet alleen op alle producten van Trump en zijn kinderen te boycotten, er wordt actief campagne gevoerd tégen alle winkels die Trump-spullen en Ivanka’s kledingmerk verkopen. Er is een officiële lijst online gezet van winkels die shoppers links kunnen laten liggen als ze de Trumps niet nog rijker willen maken. Op de lijst heel veel ketens als Amazon, Bloomingdale's of Macy's, die officieel zaken doen met de Trumps.

 

 

Designer Sophie Teallet, een van de favoriete ontwerpers van Michelle Obama, heeft nu ook bevestigd dat ze niets zal ontwerpen voor Melania Trump en lanceert meteen ook een oproep aan andere ontwerpers om dat ook niet te doen. In een open brief op Twitter roept ze duidelijk op tot een Trump-boycot. "Mijn merk staat voor alles wat geen discriminatie of vooroordelen zijn. De modeshows, campagnes en bekende gezichten die we kleden dragen dat ook uit. Bij ons gaat het niet om het geld, maar wel om de artistieke vrijheid en het blijven zoeken naar een menselijke, ethisch verantwoorde en heel erg bewuste lijn. Met het racistische, xenofobe en seksistische gedachtegoed van Trump wil ik me niet identificeren."

 

Het beste van Enkel voor abonnees