Elke dag worden 117 treinen afgeschaft

En hiervoor zouden we de auto moeten laten staan

En hiervoor zouden we de auto moeten laten staan

Foto: belga

“Ga dichter bij knooppunten wonen, dicht bij het openbaar vervoer”, was vorige week nog het advies van de Vlaamse regering. Sindsdien waren er alleen maar berichten over duurdere bustickets, te late treinen en een dreigend personeelstekort bij het openbaar vervoer. En daar komen nu nog eens de duizelingwekkende cijfers bij over het aantal afgeschafte treinen dit jaar: bijna 36.000, dubbel zo veel als vorig jaar. Allemaal niet echt overtuigend in het pleidooi om onze auto te laten staan.

1. Bijna dubbel zoveel afgeschafte treinen

Per dag komen 117 treinen niet aan op hun bestemming. Dit jaar – van januari tot en met oktober – komt dat neer op 35.788. Dat is 80 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. NMBS en ­Infrabel moeten daarmee het slechtste rapport in vijf jaar voorleggen. Het aantal bommeldingen en spoorlopers ligt in 2016 wel ­hoger. Maar het probleem is structureler: in 12,3 procent van de gevallen is de NMBS zélf verantwoordelijk voor een afschafte trein. Vooral omdat die slecht onderhouden zijn. Spoorbaas Jo Cornu: “Nu is nog 20 procent van het materiaal defect. Dat moet 14 procent worden.”

En hiervoor zouden we de auto moeten laten staan
Foto: *

2. Nog meer treinen te laat

Sinds vorig jaar hanteert de NMBS ruimere marges om haar treinen “op tijd” te laten rijden. Zo is de reistijd verlengd op de honderd belangrijkste verbindingen. Maar zelfs met die extra marge gaat de stiptheid er dit jaar op achteruit. Gemiddeld komt 89,9 procent van de treinen op tijd, lager dan de 91,1 procent treinen in 2015. Het gaat om de vertraging “voor neutralisatie”: die houdt geen rekening met factoren die de vertraging kunnen beïnvloeden. Het is wel de vertraging die de reiziger effectief voelt. Vooral tijdens de laatste drie maanden verslechtert de stiptheid.

En hiervoor zouden we de auto moeten laten staan
Foto: *

3. Alweer meer betalen voor bus en tram

Bus - en tramreizigers krijgen volgend jaar een nieuwe prijsstijging te slikken. Het populaire sms-ticket slaat dan op van 1,95 naar 2,15 euro. De goedkoopste formule om via je gsm een ticket aan te vragen, is nu via het M-ticket aan 1,80 euro. Ook andere abonnementen, zoals een tienrittenkaart of de Buzzy Pazz, slaan gevoelig op.

Vorige week raakte via een gelekt document bekend dat De Lijn tussen januari en september van dit jaar 382 miljoen ritten heeft uitgevoerd, een verlies van 8 miljoen ritten in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Een signaal dat de reiziger zich minder aangetrokken voelt tot de bus en de tram.

En hiervoor zouden we de auto moeten laten staan
Foto: *

4. Ritten geschrapt door personeelstekort

De Lijn Antwerpen zoekt volgend jaar 400 chauffeurs voor hun bussen en trams. Er is een structureel personeelstekort, omdat chauffeurs vaak worden weggeplukt om voor privébedrijven te gaan rijden. Het gevolg: een aantal ritten moet onverwacht worden geschrapt, als er zieke chauffeurs zijn. Volgens de vakbonden zijn de problemen wel harder voelbaar in de dienstregeling.

Ook bij de NMBS zoeken ze 400 machinisten tegen eind volgend jaar. Er zijn aanzienlijk meer personeelsleden die met pensioen gaan. Ze willen profiteren van de gunstige pensioenregeling. Als machinist en buschauffeur knelpuntberoepen worden, stellen zich grote problemen voor het openbaar vervoer.

Experts: “We lijken wel een ontwikkelingsland”

“We zullen zelfs verstokte bestuurders verleiden om de auto aan de kant te laten staan.” Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) schuwde dit jaar, net als zijn federale collega François Bellot (MR), de grote woorden niet over zijn plannen met het openbaar vervoer. Mooie woorden, maar de grote frustratie bij vele reizigers vertelt een ander verhaal.

Bij de spoorbedrijven NMBS en Infrabel steken ze de hand deels in eigen boezem. “De stiptheid en beschikbaarheid van onze treinen moeten inderdaad beter”, zegt woordvoerder Bart Crols. “We hebben een actieplan opgesteld om het aantal incidenten te verminderen.” Bij spoorbeheerder Infrabel stellen ze nu vier managers aan die zich specifiek gaan toeleggen op ­probleemverbindingen.

Toch wijzen ze bij het spoor ook op uitzonderlijke omstandigheden zoals de zware spoorstakingen in mei en juni van dit jaar, en het hoge aantal spoorlopers en valse bommeldingen. “Die oorzaken, waar we geen grip op hebben, doen al onze inspanningen teniet”, klinkt het.

Volgens mobiliteits­expert Herman Welter is het niet verwonderlijk dat een heel aantal reizigers weer voor de auto kiest. “Er wordt bespaard en dat voelt de reiziger. We lijken op een aantal vlakken wel een ontwikkelingsland. Bussen en trams staan nog altijd massaal voor rode lichten. Zorg voor een groene golf en je hoeft geen extra voertuigen in te leggen, geen extra chauffeurs op te roepen en de reizigers komen stipter aan. Dat soort doortastende maatregelen ­blijft uit en dat is een schande.”

Beide ministers van Mobiliteit krijgen klachten van reizigers. Toch is De Lijn volgens Vlaams minister Ben Weyts op goede weg. “De cijfers bewijzen het. Ondanks de besparingen zijn de inkomsten van De Lijn sterk gestegen en zijn er meer betalende reizigers. Ik wil niet op één hoopje gegooid worden met de NMBS.” Het totaal aantal reizigers zit bij De Lijn wel al een aantal jaren in dalende lijn.

Federaal minister François Bellot trok wél al aan de alarmbel en eist van de CEO’s van Infrabel en de NMBS oplossingen voor de stiptheidsproblemen. Bellot pleit ook voor een betere samenwerking tussen de gemeenschappen, maar veel heeft dat nog niet opgeleverd.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees