9.000 Belgen eisten dit jaar schadevergoeding

1,5 miljoen euro voor vertragingen en verloren bagage

1,5 miljoen euro voor vertragingen en verloren bagage

Foto: BELGA

Al 9.000 Belgen hebben dit jaar een schadevergoeding geëist omdat hun vlucht meer dan drie uur vertraging had of omdat hun valiezen niet waren meegereisd. Procederen tegen vliegtuigmaatschappijen levert almaar vaker op: dit jaar is al voor 1,5 miljoen euro teruggevorderd. Dat blijkt uit cijfers van Claim It, een bedrijf dat opkomt voor de rechten van passagiers.

Sinds 2013 kan het, een schadevergoeding eisen als je vliegtuig met meer dan drie uur vertraging aankomt. Het aantal claims is sindsdien fors toegenomen. “Dit jaar hebben we al 9.000 Belgen geholpen met het indienen van een klacht. Een jaar eerder waren er dat nog maar 7.500”, zegt Ralph Pais van Claim It, een organisatie die achter vliegtuigmaatschappijen aangaat om geld terug te vorderen. “Hoe verder je vlucht, hoe hoger het bedrag dat je kan terugeisen. Die vergoeding kan oplopen tot 600 euro. Alles samen eisten we dit jaar 3,5 miljoen. Zo’n 1,5 miljoen euro is al betaald door de vliegtuigmaatschappijen.”

1,5 miljoen euro voor vertragingen en verloren bagage
Ralph Pais Foto: gpb

Twee weken geleden kwam een vlucht van Tui uit de ­Dominicaanse Republiek nog met 30 uur vertraging aan in Zaventem. Voor de maatschappij dreigt een gepeperde rekening, want elk van de 250 passagiers heeft in principe recht op zo’n 600 euro schadevergoeding.

Duurdere tickets

Claim It dreigt er intussen ook mee een vliegtuig van de Spaanse budgetvlieger Vueling in Zaventem aan de grond te houden, omdat die weigert compensaties te betalen.

Voor vliegtuigmaatschappijen wordt het dan ook bijna onmogelijk om nog onder de schadeclaims uit te komen. De Europese regels zijn enorm streng. Zo heeft het Europese Hof van Justitie onlangs nog geoordeeld dat een vogel die in de motoren vliegt, geen geval van overmacht meer is. “Ook een vliegtuigmotor die plots uitvalt, is geen reden meer om onder een schadevergoeding uit te komen”, zegt luchtvaartjurist Arthur Flieger. “Het gevolg is wel dat vliegtuigmaatschappijen zich indekken tegen al die claims. Onze vliegtuigtickets zijn al een paar euro duurder geworden, en die trend zal zich de komende jaren nog voortzetten.”

Big business

Zeker omdat de markt van gedupeerde passagiers ‘big business’ is. Naast Claim It nemen ook bedrijven als Flight Claim en Happy Flights het op voor de passagiers. En daarbij gaan ze soms wel heel ver. Eerder dit jaar is Claim It nog naar het Hof van Cassatie getrokken om zijn gelijk te halen. De bedrijfjes vragen dan ook een deel van de schadevergoeding – soms tot 25 procent – om de gerechts- en procedurekosten te dekken.

Meest Gelezen

ENKEL VOOR ABONNEES
ENKEL VOOR ABONNEES

POPULAIRE VIDEO'S