Belgen eisen 3,5 miljoen euro voor vertraagde vluchten via Claim It: zo werkt het

Belgen eisen 3,5 miljoen euro voor vertraagde vluchten via Claim It: zo werkt het

Foto: BELGA

Belgische reizigers eisen steeds vaker een schadevergoeding tot 600 euro wanneer hun vlucht vertraagd is. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van Claim It. Ruim 9.000 Belgen klopten het afgelopen jaar aan bij het gespecialiseerde bedrijf, dat de rechten van passagiers behartigt. Een vijfde meer dan in 2015. In totaal eisten ze een recordbedrag van liefst 3,5 miljoen euro.

Wanneer kan je een schadevergoeding krijgen?

Sinds 2013 kan elke passagier een schadevergoeding eisen als het serieus fout loopt met zijn vlucht. De bedragen zijn wettelijk vastgelegd tussen 250 en 600 euro. Hoe groter de afstand, hoe groter de compensatie.

Het Europese Hof van Justitie heeft geoordeeld dat passagiers bij een vertraging van minimaal drie uur recht hebben op een vergoeding, tenzij die te wijten is aan buitengewone omstandigheden, zoals een terroristische aanslag of vulkaanas.

Maximaal kan je recht hebben op:

•250 euro voor een vlucht van maximaal 1.500 kilometer.

•400 euro voor een vlucht van meer dan 1.500 kilometer binnen de EU en andere vluchten tussen 1. 500 en 3.000 kilometer.

•600 euro voor alle andere vluchten.

Hoe vraag je die schadevergoeding aan?

Je kan via een officieel schrijven zélf om de schadevergoeding vragen. Wordt die geweigerd, dan kan u een klacht indienen bij de Federale Overheidsdienst Mobiliteit. Dat kan per e-mail: passenger.rights@mobilit.fgov.be

Deze instantie geeft een aanbeveling, maar kan de luchtvaartmaatschappij echter op geen enkele manier dwingen om te betalen. Een gang naar de rechtbank is dan dus toch nog nodig. Opgelet: in België verjaart een zaak al na één jaar.

U kan er ook voor kiezen om meteen een claimbedrijf, zoals Claim It, in te schakelen.

Wat doet Claim It?

Ruim 9.000 Belgen klopten het afgelopen jaar aan bij het gespecialiseerde bedrijf. Hun werknemers spreken zelf passagiers van vluchten met vertraging aan, maar je kan hen ook zelf online bereiken.

De pitbull-aanpak van Claim It legt het bedrijf én zijn klanten naar eigen zeggen geen windeieren. “Vele vliegmaatschappijen schrikken ervan hoe ver we gaan en hebben hun houding inmiddels veranderd”, zegt zaakvoerder Ralph Pais. “In tegenstelling tot claims die sommige klanten direct doen en worden afgewezen, zijn vliegbedrijven plots wél bereid tot een minnelijke regeling als wij tussen komen.”

“In 2016 hebben de betrokken vliegmaatschappijen inmiddels circa 1,5 miljoen euro uitbetaald aan getroffen klanten”, verduidelijkt Pais. “Voor de andere helft is helaas een gang naar de rechtbank onvermijdelijk gebleken.”

Vele zaken kwamen de voorbije jaren op het bureau van de Zaventemse vrederechter terecht. Die had soms al een karretje nodig om de pakken dossiers naar de rechtszaal te slepen. Ook andere rechters kregen al dikke dossiers op hun bord. Volgens Claim It wezen enkele rechters al claims af omdat ze van oordeel waren dat het bedrijf niet in de plaats van een passagier kon handelen. Het Hof van Cassatie veegde dat argument onlangs echter van tafel.

Hoeveel kost het om Claim It in te schakelen?

Bij uitbetaling van de schadevergoeding gaat 25%, plus btw, naar Claim It, voor gemaakte kosten en administratie. Wordt uiteindelijk niets uitbetaald, dan moet je Claim It ook niet vergoeden.

Is er een addertje onder het gras?

Luchtvaartjuristen kijken wel met argwaan naar bedrijven zoals Claim It. “Reizigers krijgen dit als een boemerang in hun gezicht”, luidt het waarschuwend. “De bedragen van de vergoedingen zijn soms enorm buiten proportie (tot liefst 40 keer hoger dan een ticketprijs, red.), zodat passagiers uiteindelijk het gelag zullen betalen. Dit leidt op termijn tot hogere ticketprijzen.”

Meest Gelezen

ENKEL VOOR ABONNEES

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees