Klanten moeten meer gewezen worden op goedkoopste energietarieven

Klanten moeten meer gewezen worden op goedkoopste energietarieven

Energieleveranciers moeten hun klanten in een afzonderlijk schrijven informeren over de laagste tarieven. Dat adviseert de federale Ombudsdienst voor Energie.

In het bestaande consumentenakkoord staat al dat energieleveranciers hun klanten minstens een keer per jaar moeten wijzen op het goedkoopste tarief in hun portefeuille. Maar vandaag gebeurt dat veel te onduidelijk.

‘Sommige leveranciers houden er hun eigen lezing van het consumentenakkoord erop na, waardoor klanten uiteindelijk toch in een duurder tarief terechtkomen’, aldus ombudsman Eric Houtman.

Daarom adviseert de ombudsdienst om de aanbeveling van de leveranciers over het laagste tarief in een afzonderlijk schrijven naar hun klanten te sturen. ‘Nu staat het vaak gewoon in de factuur, ergens op pagina zeven’, zegt Houtman.

De ombudsdienst adviseert voorts om het consumentenakkoord uit te breiden naar kmo’s, opdat ook kleinere zelfstandigen een betere bescherming genieten.

Corrigeer

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees