OVERZICHT. Dit zijn de best verkochte auto's in ons land

OVERZICHT. Dit zijn de best verkochte auto's in ons land

Foto: rr

2016 was een topjaar voor de Belgische automarkt. Elke minuut werd er een nieuwe wagen in­geschreven in ons land. Goed voor een totaal van 539.000 voertuigen. Renault, Volkswagen en BMW zijn de populairste merken.

55.000 Renaults, 40.000 BMW's, 3.000 Porsches, 68 Bentleys: het is maar een greep uit de vele wagens die vorig jaar uit de showrooms in België zijn geplukt. Elke minuut werd een voertuig verkocht en ingeschreven. Alleen in 2010 en het absolute recordjaar 2011 (572.000 inschrijvingen) liep de verkoop nog vlotter:

“Files of niet, een auto bezitten blijft een statussymbool. Zeker voor wie 30 en ouder is. Daar raak je niet zomaar aan”, zegt Maarten Matienko van mobiliteitsorganisatie VAB.

Dat het autobezit maar blijft groeien in België ligt ook aan 'de oudjes'. “Op de weg zie je een generatie senioren die nog lang met de auto blijft rijden. Zeker bij vrouwen: die kopen nog een auto op latere leeftijd, terwijl je ze vroeger nooit in een auto zag stappen”, zegt Joost Kaesemans van Febiac, dat de inschrijvingscijfers van voertuigen in ons land registreert.

Renault & Volkswagen

Op Citroën (-10%) na verkochten alle constructeurs in de top 20 vorig jaar meer wagens. Koplopers Renault en Volkswagen verkochten elk 5000 extra wagens of 11 procent meer. Mercedes (+15%), Mini (+26%) en Mazda (+28%) deden het procentueel gezien nog straffer.

Opvallende cijfers buiten de top twintig: Jaguar verdubbelde zijn verkoop in ons land en ging van 1403 naar 2991 verkochte wagens (+113%). Ook de verkoop van DS, een dochter van Citroën, steeg sterk tot 2643 exemplaren (+135%).

De Volkswagen Golf blijft met ruime voorsprong de meest verkochte wagen in ons land. Er werden 16.683 exemplaren ingeschreven in 2016, bijna 40% meer dan de Renault Clio, die met 11.600 exemplaren op de tweede plaats eindigt. Hyundai staat met de Tucson (10.965 exemplaren) op de derde stek.

Nog tendensen: als we een auto kopen, dan liefst eentje die minder vervuilt. Het is van 1998 geleden dat er zo weinig dieselwagens zijn verkocht. En het gaat erg hard: in 2015 hadden nog zes op de tien verkochte wagens een diesel­motor. ­Vorig jaar nog maar vijf op de tien. “Bij particulieren gaat het sneller. Het zijn vooral bedrijven die nog vasthouden aan diesels. Vaak omdat die contracten nog drie tot vier jaar lopen”, zegt Joost Kaeseman van Febiac.

Maar het kan nog groener: ­hybrides zijn meer in trek, met een marktaandeel van 3 procent. En vorig jaar zijn er ook 859 Tesla's verkocht, die rijden puur op stroom. Dat zijn er 39 meer dan in 2015. Door de elektrische fiets, stuikt de verkoop van bromfietsen dan weer in elkaar. Het gaat om zo'n 10 procent minder dan in 2015.

Meer vrachtwagens

Toch lijkt het dat de files ook in 2017 zullen groeien: de verkoop van lichte (+11 procent) en zware vrachtwagens (+17 procent) lijkt niet te stoppen. “Die verkoop is een ideale graadmeter om te zien of de economie aantrekt. Dat is duidelijk het geval. Ook de e-commerce zorgt ervoor dat er veel trucks op de baan zijn. We ­willen dat pakjes thuis worden geleverd. Dat zorgt voor extra kilometers”, stelt Kaesemans.

De kilometerheffing heeft ervoor gezorgd dat er meer lichte vrachtwagens zijn verkocht. Sinds april betalen chauffeurs van trucks, zwaarder dan 3,5 ton, voor elke kilometer die ze op onze wegen rijden.

Meest Gelezen

ENKEL VOOR ABONNEES

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees