Constructeurs geven stevige kortingen tot -35%

“Zonder serieuze afslag koopt de gemiddelde Belg geen nieuwe wagen”

“Zonder serieuze afslag koopt de gemiddelde Belg geen nieuwe wagen”

Foto: Bart Dewaele

Als je de reclameboekjes doorneemt, valt het meteen op: de autoconstructeurs gooien tijdens de nieuwe editie van het Autosalon met fikse kortingen. De inzet is dan ook hoog. “Heel wat merken halen tijdens deze komende 14 dagen liefst een derde van hun jaaromzet in België”, weet specialist Tony Verhelle van AutoGids. “En de Belg? Die koopt niets zonder een serieuze afslag.”

Een Opel Corsa die meer dan een derde goedkoper uitvalt, een Volkswagen Polo aan een kwart van de ‘normale’ prijs, of een Renault Megane Grand Tour die een vijfde minder kost. Zelfs bij de meer luxueuze merken als Audi (-11,3% op een A4 Avant) of Mercedes (-13,7% op een CLA) krijg je dezer dagen interessante kortingen. “Er zitten enkele uitzonderlijk lage afprijzingen tussen”, beaamt Verhelle. “Maar dat is nodig om de gemiddelde Belg uit zijn luie zetel te krijgen.”

Scheuren de constructeurs dan hun broek niet? “De marges zijn kleiner, maar ten opzichte van de verkoop in de buurlanden, zit dat wel snor”, aldus nog Verhelle. “De catalogusprijzen liggen in ons land sowieso al een stukje hoger. Daarnaast worden in onze buurlanden veel meer wagens verkocht met een basisuitrusting. De Belg, daarentegen, is tuk op allerhande opties, zoals een goed stereosysteem, panoramisch dak, aluminium velgen, noem maar op. Hij koopt liever een kleiner model, maar dan wel een luxueuzere uitvoering. De automerken spelen daar handig op in. Daarom zal je tijdens de Salondagen vaak speciale edities tegenkomen, modellen die al voorzien zijn van een reeks leuke opties. Op die modellen krijg je dan die stevige kortingen. Op het einde van de rit, winnen zowel de consumenten als de constructeurs dankzij die tactiek.”

De 95e editie van het Autosalon in Brussel opent einde deze week haar deuren.