6 aandachtspunten bij 'referral recruitment'

6 aandachtspunten bij 'referral recruitment'

Foto: Jobat.be

‘Referral recruitment’ is de naam voor het inzetten van de eigen medewerkers bij de zoektocht naar kandidaten. In een flexibele arbeidsmarkt als die van de Verenigde Staten is het zowat het belangrijkste wervingskanaal. Maar ook bij ons is het fenomeen intussen ingeburgerd.

Het Nederlandse Instituut HR Bedrijfskunde, een onafhankelijk kennis- en opleidingsinstituut op het gebied van Human Resource Management, somde onlangs enkele eigenschappen op van effectief ‘referral recruitment’, waarbij medewerkers zelf collega’s aandragen.

  1. Onderdeel van recruitmentstrategie. Dit betekent dus dat er doelen worden gesteld, een strategie wordt bepaald hoe deze doelen bereikt moeten worden en met welke indicatoren dit gemeten kan worden.
  2. Duidelijkheid. Niets is slechter voor het succes van referral recruitment dan dat medewerkers het gevoel krijgen dat de regeling onduidelijk en zelfs oneerlijk is. Zorg voor een duidelijke procedure waarin de voorwaarden zijn bepaald.
  3. Beloning. Iedere fase van het selectieproces wordt op een bepaalde manier beloond. De beloning beperkt zich dus niet alleen tot de daadwerkelijke aanstelling. Ook het aanbrengen van een cv en de voortgang in de selectiegesprekken worden afzonderlijke beloond. Zonder substantiële beloning is een referral programma kansloos.
  4. Communiceer. Een communicatieplan moet onderdeel uitmaken van de referral recruitment strategie. De eigen medewerkers moeten op de hoogte zijn van het programma.
  5. Vlekkeloze administratie. Het moet altijd duidelijk zijn wie welke kandidaat heeft aangebracht. Zorg er ook voor dat medewerkers op de hoogte kunnen zijn over de voortgang van hun aangebrachte medewerkers.
  6. Ondersteuning. Sociale media maken onze netwerken groter. Zorg ervoor dat medewerkers de vacatures eenvoudig binnen hun netwerk kunnen verspreiden.

>

>

>

Meest Gelezen

ENKEL VOOR ABONNEES
ENKEL VOOR ABONNEES

POPULAIRE VIDEO'S