Whoppa! Waarom slikken wij - weeral - een prijsverhoging?

Whoppa! Waarom slikken wij - weeral - een prijsverhoging?

Foto: Belga, rr.

Telenet verhoogt – alweer – zijn tarieven. “Dat moet, omdat we veel moeten investeren”, zegt het bedrijf. Test-Aankoop reageert in onze krant kritisch: “Telenet weet dat klanten die een pakket als Whop of Whoppa hebben maar heel moeilijk overstappen, en slaat telkens die prijzen het meest op.” Minister De Croo belooft beterschap: “Binnenkort wordt het veel makkelijker om van operator te veranderen.”

Het is een jaarlijks terugkerend fenomeen geworden: in januari laat Telenet weten dat de tarieven omhooggaan, en ook op de uitleg kan je stilaan je klok gelijkzetten: “Het internetgebruik stijgt, we moeten blijven investeren in ons netwerk.”

LEES OOK. Vlaanderen kan prijsverhoging Telenet niet smaken

Dit jaar gaat het onder meer om een prijsstijging van 1,99 procent voor Whop en Whoppa, de pakketten waarin internet, vaste telefoon en digitale televisie zitten. De meerderheid van de Vlamingen heeft zo’n pakketformule. Maar in vier jaar tijd is bijvoorbeeld Whoppa al met zo’n acht euro per maand duurder geworden.

“En dat terwijl die pakketten in België al zeer duur waren in vergelijking met onze buurlanden”, zegt Simon November van Test-Aankoop. “Maar het is natuurlijk niet zo makkelijk om te gaan rondshoppen als je én je internet, én je telefoon én je digitale tv moet veranderen. Telenet weet dat, en gaat daarom onverstoorbaar voort met zijn prijsverhogingen. Er zijn ook weinig alternatieven, want er zijn maar twee grote spelers: Telenet en Proximus. Gelukkig is daar sinds kort nog Orange bijgekomen, dat hopelijk de markt toch een beetje in beweging kan brengen.”

Meer prijzen vergelijken

Want terwijl we de laatste jaren met z’n allen hebben geleerd om vaak en vlot van energieleverancier te veranderen, doen we dat niet met onze telecomoperator. “Omdat zo’n overstap complex en tijdrovend is”, zegt minister van Telecom Alexander De Croo (Open VLD). “Maar dat gaan we veranderen. Vanaf midden dit jaar gaat Easy Switch van start. Als je overstapt naar een nieuwe operator, zal die alle administratie op zich nemen. Er komt ook een campagne om mensen aan te zetten om veel meer prijzen te vergelijken.”

Dat kan nu al op www.bestetarief.be, een website van het BIPT, een onafhankelijk orgaan dat waakt over de telecommarkt. Vorig jaar hebben daar 90.000 mensen een simulatie uitgevoerd. Een miniem getal in vergelijking met de meer dan 500.000 mensen die effectief van energieleverancier veranderden. “Maar de site wordt aangepast en gebruiksvriendelijker gemaakt”, zegt Jimmy Smedts van het BIPT.

Meest Gelezen

ENKEL VOOR ABONNEES
ENKEL VOOR ABONNEES

POPULAIRE VIDEO'S