Dit is een exclusief artikel voor jou.
Dit exclusieve artikel lezen? Doe het gratis >

Is het u ook al opgevallen dat alle auto’s op elkaar lijken? Wij leggen u uit waarom

Is het u ook al opgevallen dat alle auto’s op elkaar lijken? Wij leggen u uit waarom

Schaam u niet als u vanaf zaterdag op het Autosalon niet weet welk automerk u aan het bekijken bent. Ze lijken namelijk almaar meer op elkaar. “Zeker bij de SUV’s, de luxeterreinwagens voor gezinnen, is het frappant”, geven zelfs autokenners toe. Maar hoe is dat te verklaren? Is de inspiratie bij de designers op?

Een grote grill vooraan, een paar luchthappers, brede koplampen en kleine zijruiten. Dat auto’s gebruikmaken van precies dezelfde recepten valt het meest op bij de SUV’s. “Dat is bewust: die auto’s moeten hetzelfde uitstralen: in de eerste plaats moeten ze stoer zijn. En daar heb je een glimmend rooster voor nodig dat in het oog springt”, zegt autokenner Tony Verhelle. “Tegelijk verwacht de consument dat die auto veilig is.”

Is het u ook al opgevallen dat alle auto’s op elkaar lijken? Wij leggen u uit waarom
Nissan Qashquai vanaf 22.240 euro Foto: *

Om die veiligheid te verzekeren, verhogen constructeurs de portieren om de bestuurder beter te beschermen voor als de auto omkantelt. Ook zijruiten worden kleiner voor de veiligheid. “Het gevolg: auto’s krijgen al snel dezelfde uitstraling en look”, stelt Verhelle. “SUV’s zijn ook nog eens veruit het populairste segment op de automarkt. Merken promoten ze volop in advertenties. Omdat we ze overal zien opduiken, versterkt dat ons beeld dat auto’s allemaal op elkaar lijken.”

Al één op de vier auto’s die vorig jaar uit de showroom is gereden, is een SUV. Met een marktaandeel van 27 procent zitten ze gewone personenwagens (30 procent) op de hielen.

Is het u ook al opgevallen dat alle auto’s op elkaar lijken? Wij leggen u uit waarom
Mitsubishi Outlander vanaf 27.490 euro *

Dan is er nog het knip- en plakwerk. Concurrenten nemen succesrecepten snel over. Zo’n tien jaar geleden was Audi de eerste om de opvallende ledlichtjes in de voorste koplampen te verwerken. Nu zie je ze overal.

Ook de invasie van Chinese en Koreaanse autofabrikanten – meesters in het kopiëren – leidt ertoe dat er nog vaker duplicaten van bestaande auto’s rondrijden.

Is het u ook al opgevallen dat alle auto’s op elkaar lijken? Wij leggen u uit waarom
Peugeot 3008 vanaf 25.800 euro *

“Als autodesigners vissen we allemaal in dezelfde vijver”, zegt Louis de Fabribeckers (38), de Belgische topontwerper bij het exclusieve Italiaanse Touring Superleggera. “In deze moderne tijd beschikken we allemaal over dezelfde informatie. Dat vergroot de kans op gelijkenissen.” De Fabribeckers ontwierp onder andere de Bentley Continental Flying Star en de Mini Superleggera.

Allemaal die dikke snuit

Nog een feit: constructeurs nemen regelmatig een chassis over van een ander merk. “Zo is de Volkswagen Touareg op hetzelfde onderstel gebouwd als de Porsche Cayenne. Daardoor heb je als ontwerper minder mogelijkheden met de carrosserie”, zegt Philippe Quatennens, autospecialist bij AutoBuzz.be.

En die carrosserie is dan ook nog eens het slachtoffer van regulitis. Een opbod aan regeltjes om auto’s veiliger en zuiniger te maken. Zo zie je meer dikke snuiten om de veiligheid van voetgangers te garanderen. Ook de aerodynamica moet top zijn, zodat de auto minder luchtweerstand ondervindt en het verbruik lager ligt. “Als ontwerper staan we zeker voor een uitdaging. Je probeert kunst te combineren met techniek. Die uitdaging wordt alleen maar groter”, zegt De Fabribeckers.

Het beste van Enkel voor abonnees