Eigenaars van peperdure wagens maken 12.000 euro winst dankzij nieuw achterpoortje

De autowereld heeft een nieuw achterpoortje gevonden om belastingen te ontduiken op peperdure Corvettes, Ferrari’s of Aston Martins. Door een klein gastankje van 4.000 à 6.000 euro erin te stoppen kan tot 18.000 euro uitgespaard worden. Dat heeft Vlaams Parlementslid Matthias Diependaele (N-VA) ontdekt. En je kan gerust gewoon op benzine blijven rijden. Vlaams viceminister-president Bart Tommelein (Open VLD) belooft een onderzoek.

“Stop een aardgastank in je pk-bom en betaal er geen belastingen op.” Met die boodschap promoot een autowebsite een toch wel heel oneigenlijk gebruik van de overheidssteun voor groene energie. Het lijkt belachelijk om een dure Chevrolet Corvette te kopen en dan kofferruimte op te offeren aan zo’n gastank. Maar het gebeurt, ontdekte N-VA-fractieleider in het Vlaams Parlement Matthias Diependaele. Installateurs van gastanks pronken op hun sites met foto’s van omgebouwde benzinevreters, van Maserati’s over Aston Martins, Porsche Cayennes en zelfs een enkele Rolls-Royce en Bentley.

Het extra tankje op de foto’s lijkt soms echt wel piepklein. “Veel meer dan honderd kilometer rijd je daar niet mee met auto’s die zoveel verbruiken”, zegt Diependaele, die ervoor pleit om een minimumgrootte uit te werken voor de belastingvrijstelling.

Maatregel van Turtelboom

Maar het misbruik kan nog verder gaan: niets zegt dat die gastankjes gebruikt worden. Ook een journalist van Auto55 wijst op die optie. “Je moet er niet eens mee rijden”, schrijft hij. Want als CNG, gecomprimeerd aardgas, in een auto ingebouwd wordt, kan de bestuurder nog steeds op de oorspronkelijke brandstof rijden.

En dat is natuurlijk niet de bedoeling, want milieuspecialisten zijn het erover eens dat zo’n gasauto een pak minder vervuilend is dan benzine of diesel. Vandaar dat de vorige Vlaamse minister van Energie, Annemie Turtelboom (Open VLD) besliste om die auto’s vrij te stellen van de belasting op inverkeerstelling én van de jaarlijkse verkeersbelasting. Die maatregel loopt tot 2020. Wie zijn dure auto zo ombouwt, bespaart 18.000 euro aan belastingen (zo’n 5.000 aan BIV en 13.000 aan verkeerstaks over vier jaar). De installatie kost maar 4.000 tot 6.000 euro. Een winst van 12.000 euro dus.

Buiten alle verhoudingen

Vlaams Parlementslid Matthias Diependaele, die de affaire ontdekte, is verbolgen. “Ik ben niet tegen de steun aan aardgas. Integendeel, elke auto die daarop rijdt in plaats van benzine of diesel is beter voor het leefmilieu. Maar op die dure auto’s is de fiscale steun buiten alle verhoudingen.”

Ook bevoegd minister Bart Tommelein vindt het buiten verhouding. Hij belooft een onderzoek naar mogelijke misbruiken. “Dit is een uitwas die vooraf niet was ingeschat”, zegt hij. Toch is het misbruik nog beperkt, denkt hij: vorig jaar werden 104 dergelijke grote auto’s ingeschreven met een gastank. Als ze die echt gebruiken, wordt veel vervuiling uitgespaard, en mag er voor Tommelein wel degelijk steun zijn, maar zeker niet zoveel.

IN HET NIEUWS

Meest Gelezen

Meest Gedeeld

ENKEL VOOR ABONNEES

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees