Boonen is er dol op, maar hoe gevaarlijk zijn schijfremmen nu eigenlijk? Wij deden de test!

Tom Boonen (36) koerst in zijn laatste voorjaar met schijfremmen, een innovatie die hij de grootste verbetering aan fietsen noemt “die hij doorheen zijn carrière heeft gezien”. Toch zijn zogenaamde ‘disc brakes’ controversieel. Zijn schijfremmen nu gevaarlijk of niet? Wat zijn de voor- en nadelen? Wij deden de test. Met een varkenspoot...

Tom Boonen koos dus voor schijfremmen en zegt niet te begrijpen waarom er zoveel gedoe over is (zie lager). Over de technische meerwaarde van schijfremmen – een technologie die overkomt van het mountainbike - bestaat alvast geen discussie. Het is niet voor niets dat veldrijders en mountainbikers de overstap al (langer) maakten.

“De remafstand is korter, betrouwbaarder en agressiever”, aldus Davy Commeyne, ex-prof bij ondermeer Palmans en Landbouwkrediet en momenteel uitbater van Peloton Bike Store. “Maar je kan ook met lichtere velgen werken aangezien er geen remblokjes meer op die velg komen. Bovendien zijn ze ook bij regenweer betrouwbaarder dan de traditionele velgremmen.”

Waarom is er dan zoveel gedoe? Er zijn drie punten van kritiek. En wij deden dus de test.

Nadeel 1: het gewicht

Klimmers hebben voorlopig meer voorbehoud bij schijfremmen dan een klassieke renner als Tom Boonen door het ­gewicht. Schijfremmen zouden extra gewicht toevoegen. Voor klimmers is het minimale fietsgewicht van 6,8 kilogram echter heilig, terwijl voor klassieke renners als Boonen de stijfheid cruciaal is waardoor zijn fiets tot 7,8 kilogram weegt.

“Ze wegen inderdaad iets meer”, bevestigt Commeyne. “Tussen de 200 en 500 gram, afhankelijk van het model. Vooral voor klimmers voorlopig dus nog niet ideaal.”

Nadeel 2: het vervangen

Al veel relevanter voor Boonen is de tijd die nodig is om een wiel te vervangen bij een lekke band. Bij onze test (met een “quick release”) deed Davy Commeyne er drie seconden langer over. Drie seconden: dat is niet veel, maar kan uiteraard cruciaal zijn in de finale van een klassieker...

Wie met schijfremmen plat valt zonder volgwagen in de buurt, heeft bovendien wellicht weinig aan de neutrale wagen. De combinatie kader-as-wiel is zo specifiek dat het juiste wiel wellicht niet voorradig is of niet tijdig wordt gevonden.

Nadeel 3: het gevaar

Er was het incident met de Spaanse renner Fran Ventoso in Parijs-Roubaix vorig jaar. Hij liep bij een aanrijding een akelige snijwond op ter hoogte van de linkerknie. Veroorzaakt door de ‘rotor’ van een schijfrem, claimde hij. Daarover ontstond een discussie van welles-nietes, onder meer een lobbygroep van een aantal fietsconstructeurs voerde een onderzoek aan dat aantoonde dat de wond eerder door een tandwiel dan door een schijfrem was veroorzaakt.

Boonen is er dol op, maar hoe gevaarlijk zijn schijfremmen nu eigenlijk?  Wij deden de test!
Foto: facebook

Wij deden ook hier de test, uiteraard zonder een echte proefpersoon te blesseren. We haalden een varkenspoot bij de plaatselijke slager om zo dicht mogelijk bij een menselijk been te komen en hielden die varkenspoot tegen de draaiende rotor. En we moesten toch hard duwen om een snijwonde te krijgen: “Je hebt wel een wonde maar dat heb je altijd bij een valpartij, volgens mij kan je je veel harder blesseren wanneer je terecht komt op het tandwiel”, besluit Commeyne.

De UCI liet schijfremmen sinds 1 januari 2017 ook opnieuw toe op voorwaarde dat de gebruikte schijven afgeplat zijn en “geen hoeken van 90 graden” hebben, wat de kans op diepe vleeswondes aanzienlijk zou verkleinen.

Hoe denkt het peloton erover?

Schijfremmen zijn in het peloton dus weer toegelaten per 1 januari, maar weinig renners maken er op dit moment gebruik van. Renners zelf zijn dan ook verdeeld. Zo zijn Tom Boonen en Nikolas Maes, nog wel jarenlang kamergenoten, het in deze materie niet eens:

“Ik zie het nut niet”, aldus Nikolas Maes. “Remkracht is er altijd al genoeg geweest. Bij teveel remkracht begin je gewoon te slippen. Ik vind schijfremmen ook gevaarlijk: niet enkel voor snijwonden maar vooral omdat het de remkracht vergroot en zo de reactietijd van de renner verkort. Als je nu als renner een reactietijd van twee seconden krijgt, zal die gevoelig verkort worden door schijfremmen. Wat mijn inziens meer valpartijen zal betekenen. Zeker als we naar een ‘mixed’ peloton gaan. Uiteindelijk zijn ze ook zwaarder en minder aero dan de conventionele remmen en zal enkel dit er al voor zorgen dat ze niet snel geaccepteerd zullen worden in het peloton.”

Boonen is er dol op, maar hoe gevaarlijk zijn schijfremmen nu eigenlijk?  Wij deden de test!
Foto: photonews

“Schijfremmen werken gewoon beter, dat kan je niet ontkennen”, countert Tom Boonen. “Ze zijn gebouwd om één functie uit te oefenen: remmen. Terwijl een velg een velg en een rem tegelijk is. Alles wat snel gaat in de wereld, heeft schijfremmen. En een koersfiets is toch gebouwd om snel te gaan.”

“Ik zie ook het veiligheidsprobleem niet. Schijfremmen geven gewoon veel meer controle. Bij normale remmen trek je veel sneller alles dicht. Probeer het en je merkt het zelfs. Op dit moment duurt het inderdaad nog langer om een wiel te wisselen bij schijfremmen. Maar dat gaat om vier of vijf seconden extra. Akkoord, je moet een ploegwagen achter je hebben om geholpen te worden. (omdat de neutrale wagen niet de juiste wielen heeft, red.) Maar die technologie gaat alleen beter worden. Ik heb nu al een systeempje gezien waarmee je ook een wiel met schijfrem heel snel kan wisselen. De ingenieurs kunnen echt aan de slag met schijfremmen en dat is het grote verschil met conventionele remmen: daar is geen marge meer voor verbetering.”

Conclusie?

Alle voorbehoud ten spijt is iedereen ervan overtuigd dat schijfremmen de toekomst zijn. De fabrikanten zijn daarvan overtuigd en werken hard om de laatste (drie) punten van kritiek zo goed als mogelijk weg te werken.

Waar wel bezorgdheid over bestaat, is de huidige situatie in het peloton waar een minderheid met en de overgrote meerderheid voorlopig zonder schijfremmen rijdt. “Stel dat het straks fiftyfifty is”, verwoordt (klimmer) Bauke Mollema het. “Als iemand met schijfremmen alles dicht gooit, dan staat hij op tijd stil, maar knal ik er met mijn traditionele remmen wel tegenaan. Ik ben toch benieuwd of het goed gaat.”

Wordt vervolgd.