Dankzij deze “stiekeme” trucjes wisten makers van ‘Planet Earth II’ wilde dieren te filmen

Dankzij deze “stiekeme” trucjes wisten makers van ‘Planet Earth II’ wilde dieren te filmen

Foto: Copyright BBC 2016

Een gevecht tussen steenarenden meemaken alsof je er net naast staat, op de loer liggen bij het uiterst zeldzame sneeuwluipaard of gezellig meezwemmen met de drievingerige luiaard. Het kan allemaal dankzij ‘Planet Earth II’, de prestigieuze BBC-documentaire waar meer dan drie jaar aan gewerkt werd. De dierlijke sterren van deze wereld laten zich dan ook niet zomaar filmen, om hen op camera vast te leggen moesten de makers gebruikmaken van enkele “stiekeme” trucjes.

1. “Size matters”

“Camera’s zijn nu veel kleiner dan vroeger”, zegt producent Elizabeth White. “Pakweg vijf jaar geleden waren het meestal nog enorme toestellen die op een statief moesten staan. De huidige generatie kan je veel makkelijker verstoppen, waar je maar wil.”

2. Drones, drones en nog eens drones

“Sommige locaties waren zo afgelegen en zo moeilijk bereikbaar dat we er zelfs niet met een helikopter naartoe konden”, vervolgt White. Haar moeilijkste opname: de duizenden stormbandpinguïns die zich elke dag van de rotsen van het Zavodovski-eiland storten in hun zoektocht naar voedsel. “Voor ons was het zo goed als onmogelijk om op die rotsen te raken. Om die beelden te schieten hadden we twee dingen nodig: een heel goede dronepiloot én een heel dure camera die aan de drone bevestigd kon worden.”

Dankzij deze “stiekeme” trucjes wisten makers van ‘Planet Earth II’ wilde dieren te filmen
Foto: BBC NHU/©Elizabeth White

3. Extreme arenden

De razendsnelle vlucht van een steenarend volgen is geen makkie: de snelheid, de hoogte en de hellingsgraad vormen een uitdaging die een “gewone” cameraman maar moeilijk kan recreëren. “Onze oplossing was om de arend te beschouwen als een extreme sporter”, zegt uitvoerend producent Mike Gunton. “We hebben het dier uitgerust met een Go Pro-camera.”

Hoewel het fantastische beelden opleverde, heeft Gunton nu toch een beetje spijt van die keuze. “Het ging uiteraard niet om een wilde arend, maar om een getemd exemplaar. Je kan dus zeggen dat we een beetje vals gespeeld hebben. Maar anders was het gewoon onmogelijk...”

Dankzij deze “stiekeme” trucjes wisten makers van ‘Planet Earth II’ wilde dieren te filmen
Foto: BBC NHU/Emma Brennand

LEES OOK. “Planet Earth II is een ramp voor onze natuur”

4. Blijven hangen

Naast de Go Pro-arend werd de vlucht nog op een andere manier in beeld gebracht: een professionele deltavlieger bootste de vlucht zo goed mogelijk na door (zijn leven riskerend) zo snel en zo dicht mogelijk bij de bergen zich uit de lucht te laten vallen.

5. De val is gezet

Nog zo’n technologische vooruitgang: de cameraval. Een verborgen camera die geactiveerd wordt door beweging in de omgeving. “Alleen daardoor konden we de bedreigde sneeuwluipaard, die een eenzaam leven op onherbergzame plaatsen leidt, filmen”, aldus Gunton. “Net daarom is het mijn favoriete scène: nooit eerder kon dit op deze manier in beeld worden gebracht. Magisch.”

Dankzij deze “stiekeme” trucjes wisten makers van ‘Planet Earth II’ wilde dieren te filmen
Foto: Photograph by David Willis Copyright BBC NHU 2016

6. Jacht tijdens de nacht

Een van de afleveringen van ‘Planet Earth II’ focuste op dieren in de stad. Een cameraman kwam oog in oog te staan met een luipaard in Mumbai. “Die dieren jagen alleen tijdens de nacht, overdag zijn ze nergens te bespeuren”, zegt Gunton. “Alleen dankzij het gebruik van oude legertechnologie - die warmtebronnen vastlegt - konden we zo dicht komen. Alleen zo konden we hun spiermassa in beeld brengen, elk haartje, de manier waarop ze hun omgeving afspeuren...”

 
Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees