Alles wat u moet weten over de discussie rond de geluidsnormen

Alles wat u moet weten over de discussie rond de geluidsnormen

Foto: BELGA

Zal uw vlucht richting skivakantie nog doorgaan? Zijn we opnieuw vertrokken voor een rondje communautair gekibbel over de luchthaven? Hoeveel jobs staan er op het spel? Politicoloog Nicolas Bouteca en transporteconoom Eddy Van de Voorde beantwoorden alle vragen over de discussie rond de Brusselse geluidsnormen.

Waar gaat het precies over?

“Het is een discussie tussen de Vlaamse en de Brusselse regering omtrent de vliegtuigen die moeten landen op luchthaven van Zaventem, in welke mate zij over Brussels luchtruim mogen vliegen en op welke uren ze dat mogen doen”, zegt Nicolas Bouteca, politicoloog aan de UGent.

Alles wat u moet weten over de discussie rond de geluidsnormen
Politicoloog Nicolas Bouteca. Foto: dvk

Van wanneer dateert het conflict?

Bouteca: “De discussie over de nationale luchthaven en de vluchtroutes speelt al heel lang in de Belgische politiek: zo worstelde de regering-Verhofstadt dertien jaar geleden al met het dossier-DHL. Het koerierbedrijf wilde toen al dat men wat soepeler zou omspringen met nachtvluchten, maar ook toen lag de Brusselse regering al dwars. Verscheidene ministers hebben ermee geworsteld: Bert Anciaux, Etienne Schouppe... Nu is het de beurt aan François Bellot.”

Waarom is het nu opnieuw een heet hangijzer?

“Omdat geluidsnormen een bevoegdheid zijn voor de deelstaten en vliegroutes bepaald worden op federaal niveau. Uit vrees voor veel jobverlies riep de Vlaamse regering iets meer dan twee maanden geleden een belangenconflict in tegen de strengere geluidsnormen in Brussel. Dat belangenconflict is enkele dagen geleden afgelopen. Overleg heeft niets opgeleverd, waardoor Vlaanderen een nieuw belangenconflict heeft ingeroepen. Maar dat wordt verworpen door de Brusselse regering, dat wil beginnen met boetes te innen voor inbreuken op de wetgeving.”

Waarom zit het dossier vast?

“Daar zijn drie verklaringen voor: ten eerste is er de discussie economie ten opzichte van levenskwaliteit. Vlaanderen focust op de werkgelegenheid, terwijl Brussel de nadruk legt op nachtrust. Het dossier is daarnaast ook communautair geladen. Het is een feit dat de Vlaamse partijen de strengere geluidsnormen in Brussel zien als een aanval op de Vlaamse werkgelegenheid. Tot slot zit er ook een politieke strategie achter. De Franstalige partijen in Brussel willen de MR van premier Michel in de federale regering onder druk zetten. Omdat de partij daar samen met N-VA regeert. De luchthaven is in het verleden een heel gevoelig thema gebleken, waardoor Michel in een zeer moeilijke positie geplaatst wordt. Hij moet de regering rechthouden, maar tegelijk moet hij ervoor zorgen dat hij niet te veel Franstalige kiezers verliest én zien dat er overleg tussen de deelstaten blijft.”

Alles wat u moet weten over de discussie rond de geluidsnormen
Transporteconoom Eddy Van de Voorde. Foto: ivan put

Wie kan/moet het oplossen?

“In ons land heb je geen overkoepelende instantie die kan beslissen wat er moet gebeuren. Een belangenconflict kan je niet juridisch afdwingen. Het zal aan de politici zelf zijn om tot een compromis te komen. Niemand kan dat afdwingen. Bij elke soortgelijke patstelling wordt wel opnieuw de vraag gesteld: moet men niet naar een systeem waarbij de deelstaten - in functie van het algemeen belang - overruled kunnen worden de federale regering? In Duitsland kan dat bijvoorbeeld al, hier nog niet.”

Bouteca wordt daarin bijgetreden door Eddy Van de Voorde, transporteconoom van de Universiteit Antwerpen. “Het probleem is dat ze in Brussel niet wakker lijken te liggen van een paar duizend jobs minder. Dat hoeft ook niet te verbazen, als je de tewerkstellingsgraad bekijkt in gemeenten als Schaarbeek en Sint-Jans-Molenbeek. Misschien moet Vlaanderen maar een manier vinden om hun visie door te voeren. Ik zeg niet dat we naar een chantage-oorlog moeten, maar er zijn middelen genoeg om Brussel op de knieën te krijgen.”

Wat staat er op het spel?

“Zeer veel”, aldus Van de Voorde. “Niet alleen een massa jobs - 60.000 volgens de Nationale Bank - maar ook het imago van onze luchthaven, van Brussel en zelfs van België. Deze impasse kan leiden tot langetermijneffecten die structureel de aantrekkingskracht van ons land kunnen aantasten. En dat voor wat politieke spelletjes. Want laat ons eerlijk zijn: het probleem van lawaaierige vliegtuigen is veel minder erg dan vroeger. Ik mag dat zeggen: ik heb vroeger nog pal onder een vluchtroute gewoond.”

Wat als er geen compromis gevonden wordt?

Bouteca: “Dan zullen de boetes allicht wel doorgaan en dreigt er een communautaire hetze uit te breken. De Vlaamse partijen zullen dan nog meer de communautaire kaart trekken. Als de impasse echt niet opgelost raakt, dan dreigt de regering er zelfs over te vallen. Maar zover zijn we nog lang niet.”

Wie ondervindt sterke hinder van de vliegtuigen?

Alles samen ondervinden 13.900 mensen potentieel zware hinder van het vliegtuiglawaai. Het gaat om 10.300 Vlamingen uit vooral Zaventem, Machelen, Steenokkerzeel en Vilvoorde, ten opzichte van 3.600 Brusselaars. Dat blijkt uit onderzoek van de UGent in 2015. Maar de vliegroutes zijn sinds oktober 2014 niet meer fundamenteel veranderd. De in 2015 opgemeten situatie geldt dus ook vandaag nog.

Het gaat hier om geluid met een gemiddeld niveau boven 55 dB. Het veroorzaakt niet alleen een zwaar verstoorde nachtrust, maar verhoogt ook de kans op de ontwikkeling van cardiovasculaire ziektes, die kunnen leiden tot een hartinfarct.

De cijfers betekenen niet dat andere mensen geen hinder ondervinden. Maar het verschil tussen Brussel en Vlaanderen is wel groot. Op zoek naar een verklaring voor de verdeling, benadrukken deskundigen, dat de vliegroutes in het verleden al erg werden aangepast om de dichtbevolkte hoofdstad te ontzien.

Alles wat u moet weten over de discussie rond de geluidsnormen
Foto: *

Wat verandert er aan het vluchtschema?

De Belgische luchtvaartmaatschappijen TUI Fly en Thomas Cook Airlines blijven bij hun plan om hun vluchtschema’s niet aan te passen. Lagekostenmaatschappij Ryanair doet dat wel en verschuift de vluchten naar tijdstippen na 7 uur. “Ons vluchtschema zal zoals normaal opereren”, aldus Yann Delomez, salesmanager voor de Benelux, woensdag.

Bij de Belgian Slot Coordination, het onafhankelijk orgaan dat beslist over de slotverdeling, is te horen dat Ryanair zijn vluchten die oorspronkelijk gepland waren tussen 6 en 7 uur vanaf woensdag uitgesteld heeft. “Het gaat om twee of drie vluchten die tot het einde van de winter verplaatst zijn. Voor de zomer zijn geen vluchten voor 7 uur voorzien.”

Voor de Belgische maatschappijen TUI fly en Thomas Cook Airlines is vluchten uitstellen nu al geen mogelijkheid. “Wij hebben vaste slots op Zaventem, en op de bestemmingsluchthavens”, zegt TUI-woordvoerder Piet Demeyere uit. “Op welk uur zouden we dan wel kunnen vertrekken? Bovendien is dit nefast voor de rendabiliteit van onze toestellen.”

“Wij willen de sereniteit van het debat behouden: het is niet aan ons om hierover extra uitspraken te doen”, was te horen bij Thomas Cook Airlines.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees