Ze beschikken over een fortuin sinds hun beursgang, maar wat gaat Snapchat daar nu precies mee aanvangen?

Ze beschikken over een fortuin sinds hun beursgang, maar wat gaat Snapchat daar nu precies mee aanvangen?

Foto: AFP

Snap - het bedrijf achter Snapchat - heeft met zijn beursgang op Wall Street donderdag 3,4 miljard dollar opgehaald. Een duizelingwekkend bedrag, waardoor het bedrijf plots gigantisch veel mogelijkheden heeft. Maar waarom is Snapchat eigenlijk naar de beurs getrokken? En wat gaat het plots met zoveel extra geld doen?

De populaire foto-app Snapchat is sinds donderdag een beursgenoteerd bedrijf. Dat betekent concreet dat het technologiebedrijf een stevige kapitaalsinjectie heeft gekregen. Het bedrijf haalde met de beursgang maar liefst 3,4 miljard dollar op.

Een goede zaak. Het bedrijf wil namelijk groeien, maar is tegelijk verlieslatend. Daardoor is het moeilijk om nog aan te kloppen bij banken of privé-investeerders. Een beursgang is daarom zeer interessant voor het bedrijf.

Schaarste

“Daardoor komt Snapchat niet alleen wereldwijd in de aandacht, maar kan het ook - vooral in het begin - rekenen op minder strenge beleggers. Die geloven nog hard in het bedrijf. En als het goed gaat, kan je in de toekomst nog een kapitaalverhoging doen”, legt beurskenner Danny Reweghs uit.

Ze beschikken over een fortuin sinds hun beursgang, maar wat gaat Snapchat daar nu precies mee aanvangen?
Wall Street stond donderdag in het teken van de beursgang van Snap inc., het bedrijf achter Snapchat. Foto: Photo News

Door de beursgang kon het bedrijf 3,4 miljard dollar bij elkaar sprokkelen. Het hoge bedrag komt er onder meer door de hype rond Snapchat. “Er heerst heel veel enthousiasme over de app. Iedereen wil die aandelen dus plots hebben. Zo krijg je schaarste en een opbod om die aandelen toch te pakken te krijgen.”

Technologie en talent

Een stevige zak extra geld dus voor Snapchat. Maar wat gaat het bedrijf daar zoal mee doen? “Vermoedelijk fors verder investeren in technologie”, zegt Reweghs. “Daardoor kunnen ze steeds internationaler worden. Voorlopig zijn ze namelijk nog zeer westers gericht. Maar als ze willen groeien, moeten ze de wereld veroveren. Daaruit volgt hopelijk ook een extra doelpubliek. Want momenteel is de app enkel populair bij jonge mensen. Ze proberen best ook door te breken bij een oudere generatie, zoals Facebook destijds heeft gedaan”, zegt Reweghs.

Voorts zal Snapchat met het extra geld ook nieuw - duur - talent willen aantrekken. Net als Amazon, Google, Apple, vist het bedrijf achter Snapchat in dezelfde vijver met talenten. De hoogste bieder krijgt daarbij de beste talenten.

Tot slot heeft Snapchat voor zijn app ook heel veel serverruimte nodig. En dat huurt het bij Google en Amazon. En dat is lang niet gratis. Volgens de krant De Tijd betaalt Snapchat daarvoor over vijf jaar maar liefst 2 miljard dollar aan Google. Aan Amazon betalen ze dan weer 1 miljard dollar.

Voorzichtig

Vers kapitaal en nieuwe investeringen. Het moment om als belegger dus mee op de Snapchat-hype te springen? “Ik zou alleszins voorzichtig zijn. Het is relatief jong bedrijf en ze moeten nu vooral oudere gebruikers weten te overtuigen. Want aan hun expansie is ook een belangrijk advertentie-verhaal verbonden. Als hun product bijvoorbeeld enkel populair blijft bij jongeren, moet je reclame maken bij een groep investeerders die niet echt consumptiekrachtig is. En dat idee is niet echt interessant voor adverteerders. Ik zou dus nog even de kat uit boom kijken en nog even afwachten hoe de app evolueert”, besluit Reweghs.

NIET TE MISSEN

Meest Gelezen

Meest Gedeeld

ENKEL VOOR ABONNEES

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees