Fit & Gezond

Dag van de Slaap: tips voor slechte slapers

Dag van de Slaap: tips voor slechte slapers

Foto: ss

Zit je geregeld te knikkebollen achter je bureau? Dan komt dat misschien omdat je slecht geslapen hebt. je bent niet alleen: één op de drie Belgen heeft slaapproblemen en bij één Belg op de tien zijn die problemen chronisch. Omdat het vandaag Dag van de Slaap is, delen we enkele tips van slaapexperte Annelies Smolders, die vorige week het boek 'Start to Sleep', een handleiding om beter te slapen, uitbracht.

- Ga pas slapen als je moe bent, niet eerder. "Slaap is een economisch mechanisme", zegt Smolders. "Je begin 's ochtends met het opbouwen van slaapschuld, die je 's nachts afbetaalt. Als je genoeg slaapt hebt gespaard, krijg je een klopje -die momenten dat je begint te knikkebollen en die je helpen vlot in slaap te vallen. Een dutje overdag is een voorschot. Het doet deugd, maar het lost al een deel van de schuld in en gaat ten koste van je nachtrust. Doe dat niet als je een slaapprobleem hebt."

- Sta elke dag op hetzelfde uur op, ook in het weekend. "Het kan lekker voelen, nog wat blijven liggen. Maar op die manier train je je wel in het wakker liggen in bed, en dat zit je daar weer met die slechte conditionering. Het is een misvatting dat je lang moet slapen om uitgeslapen te zijn. Er is een geval bekend van een man die elf dagen wakker bleef. Op één nacht had hij die slaap ingehaald. Zo werkt het. Je haalt slaap niet in door de duur van de slaap, maar door de diepte.”

- Hou smartphones uit de slaapkamer: "Meer nog dan het witte licht dat al die smartphones en tablets uitzenden, is wat er op te zien is het ideale recept om niet te slapen. Al die spelletjes lijken ontspannend, maar zijn inspannend. Je bent gespannen, de adrenaline begint te stromen. Het brein draait op volle toeren. Het ideale recept om de dag te beginnen, niet om hem te eindigen."

- Pas op met televisie. "Voor een televisie geldt dit iets minder dan voor smartphones, het is ook een ander soort licht. Maar toch. Ik kijk weinig tv, maar aan mijn patiënten kan ik zien wanneer De Slimste Mens Ter Wereld wordt uitgezonden. Het is een prachtig programma. Je leeft mee, je lacht, je denkt na, je zit op het puntje van je stoel. En je bent dus klaarwakker. Kijk gerust, maar zorg daarna voor iets rustigers. Een soap of zo. Om je brein weer tot rust te brengen.”

- Breng je brein tot rust. "Als we slaperigheid willen opwekken, is er niets beter dan ons brein te laten focussen op één ding. Uit ervaring kan ik zeggen: meditatie werkt. Zonder zweverig te doen. Het komt erop neer te focussen op één ding, maakt niet uit wat. Een vlam van een kaars, het ruisen van de bladeren aan de bomen, schaapjes tellen... Je creëert op die manier een tunnelvisie, waardoor het brein rustig wordt". 

 

‘Start to sleep, leer (weer) slapen zonder medicatie en zonder kopzorgen’ is uitgegeven bij Borgerhoff & Lamberigts ligt vanaf 17 maart in de rekken en kost 22,95 euro. 

 

Bekijk meer video's van VTM NIEUWS op nieuws.vtm.be