Mode

Deze merken zijn het meest waard in 2017

Deze merken zijn het meest waard in 2017

Foto: Nike

Naar jaarlijkse gewoonte stelt het Britse onderzoeksbureau Brand Finance een lijst samen met de modemerken die het meest waard zijn. Dit jaar prijkt sportlabel Nike op de eerste plaats. Het Zweedse H&M en het Spaanse Zara staan respectievelijk op de tweede en derde plaats.

De eerste plaats van de ranglijst is, net zoals vorig jaar, voor het Amerikaanse sportmerk Nike. In de top tien staat ook nog een ander sportmerk: Adidas prijkt op nummer vijf. De kloof met de concurrent is groot , zo tonen cijfers aan dat Adidas 12 miljard dollar minder waard is dan de winnaar.

Innovatief merk

Volgens de samenstellers van de lijst, die tijdens hun analyse rekening houden met uiteenlopende criteria zoals wereldwijde reputatie en marktaandeel, zit de kracht van Nike onder meer in de herkenbaarheid van het merk, het trouwe cliënteel en tevredenheid van de werknemers. Volgens het bureau kan het merk steeds innoveren. Bewijzen daarvan zijn de sneakers die hun eigen veters strikken, een sport- en kledinglijn voor dames met een maatje meer en de ontwikkeling van een hijab-collectie.

Op de tweede en derde plaats staan twee modeketens die je bijna in elke grote winkelstraat vindt: het Zweedse H&M en het Spaanse Zara. De top vijf wordt vervolledigd door het Franse luxelabel Louis Vuitton en Adidas. De overige vier plaatsen zijn voor luxemerken, op één naam na. Het Japanse Uniqlo wist zich te installeren op een zesde plaats met een waarde van 9,5 miljard euro. Ruim een miljard meer dan het Franse Hermès.

Deze merken zijn het meest waard in 2017
Marc Jacobs

Sterkste stijger, sterkste daler

Het Amerikaanse modehuis Marc Jacob is met 84 procent de sterkste stijger. Volgens de analyse is het label vandaag 1,3 miljard euro waard. Die mooie cijfers zijn wellicht een rechtstreeks gevolg van de reorganisatie van het merk doormaakte - de Marc by Marc Jacobs collectie ging op in de overkoepelende lijn. De Ierse modeketen Primark is een van de sterkste dalers in de lijst en moest negen plaatsen inleveren, goed voor een waardevermindering van 21 procent. Ook Levi Strauss doet het niet meer zo goed als vroeger en daalde met 16 procent in waarde, wat het merk acht plaatsen kost in de ranglijst.

Een overzicht van de meest waardevolle merken:

1. Nike - 31,762 miljard euro

2. H&M - 19,177 miljard euro

3. Zara - 14,399 miljard euro

4. Louis Vuitton - 13,183 miljard euro

5. Adidas - 10,169 miljard euro

6. Uniqlo - 9,567 miljard euro

7. Hermès - 8,342 miljard euro

8. Rolex - 6,988 miljard euro

9. Gucci - 6,883 miljard euro

10. Cartier - 6,765 miljard euro