Waregemse horeca maakt zich op voor bekerfinale: “Verlies of winst: dat is 40 of 500 kilo patatten”

De bekerfinale wordt druk voor de cafébazen Kevin Verbeke, Alexander Leroy, Tom Delchambre en Marijke Coussement , maar ze kijken er naar uit. Foto: kvo

Waregem -

Winst of verlies. Het heeft niet alleen voor de supporters en spelers grote gevolgen, ook voor de horeca hangt er veel van af. Hoeveel bier, frieten en personeelsleden ze moeten bestellen, weten ze door de late finale pas zaterdagnacht.

Bij winst worden zondag 4.000 supporters verwacht op de Markt, bij verlies niet meer of minder dan op een normale zondag. Hoeveel volk er zal zijn, hangt volledig af van de uitkomst van de wedstrijd en zal dus pas zaterdag rond middernacht geweten zijn. En dan is het meteen alle hens aan dek voor de horecamannen- en vrouwen. “Bij winst moet ik nog snel een mobiele bar bestellen en mijn terras klaar zetten”, zegt Tom Delchambre van café Tommy's op de Markt. “En ook je nodige voorraad hangt er van af. Bier wordt niet slecht, maar je moet wel zorgen dat je er genoeg hebt”, zegt Kevin Verbeke van 't Labierint. Bovendien moeten de cafébazen bij winst nog in allerijl extra personeel vinden dat op zondagnamiddag kan bijspringen. En ook dat is niet evident, want veel personeelsleden zijn zelf supporter.

Ook voor de uitbaters van eetgelegenheden wordt het een uitdaging. “Verlies of winst: dat is een verschil tussen 40 en 500 kilo ‘patatten'”, zegt Wesley Lavens, uitbater van 't Waregems Friethuisje in de Stationsstraat. Hij komt zaterdag terug van een weekje skivakantie en stapt daarna meteen op een bus naar de Heizel. “Ik ga samen met de mensen van Spuntini, mijn leverancier, naar de Heizel. Bij winst kan ik 's nachts meteen langs het magazijn passeren om wat extra voorraad in te slaan. Gelukkig zijn zowel Spuntini als mijn ‘patattenleverancier’ op zondag open, dan kan ik meteen nog meer voorraad aanleggen.”

Beetje Waregem Koerse

Ook al komt er veel bij kijken, de horecauitbaters kijken vooral uit naar het feest. “Het is fijn dat het feest dat op de Markt georganiseerd wordt. “Zo pikken we er een ook een graantje van mee”, zegt Delchambre. De cafébazen hebben ook het voordeel dat ze het gewoon zijn om een feestje te organiseren. Bij winst zien de terrassen op de Markt er uit zoals tijdens de Koersefeesten. “Dus we weten wel hoe we eraan moeten beginnen. Bovendien weten we, door het vicekampioenschap in 2013, wel een beetje waaraan we ons mogen verwachten”, zegt Alexander Leroy van café Markt 28.

Op zaterdagavond zenden alle cafés de match sowieso uit. “Niet iedereen heeft zin om naar de Heizel te gaan, sommige bekijken de match gewoon liever op hun gemak op café.”

Corrigeer

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio