Mode

Werknemers van Victoria’s Secret klappen uit de biecht

Werknemers van Victoria’s Secret klappen uit de biecht

Foto: Photo News

Zeg Victoria’s Secret en het grote publiek denkt aan bloedmooie modellen die lingerie van het Amerikaanse label tonen tijdens een feestelijk defilé in een modestad. Maar hoe gaat het eraan toe achter de schermen van de winkels? Vier medewerksters verklappen de geheimen van hun loopbaan bij het merk aan lifestylesite Thrillist.

De paskamers zijn de hel

Brooke, die drie jaar voor het label werkte, zag de raarste dingen in de paskamers. “Meisjes namen lingerie mee voor een fotoshoot in de glamoureuze hokjes”, klinkt het. Ze zag ook mannen die lingerie probeerden en - uiteraard - koppels die de liefde probeerden te bedrijven.” Ze voegt eraan toe dat sommige klanten ook te veel medische informatie gaven over hun intieme zone, zo legde een vrouw eens uit waarom haar vagina niet tegen satijn kan. “Gelukkig waren er ook hartverwarmende verhalen. Bijvoorbeeld van dames die na hun strijd tegen kanker een beha kwamen uitkiezen.” Voor ex-medewerkster Cassandra was het soms ook even slikken. “Sommige vrouwen hadden totaal geen schaamte en stonden poedelnaakt in het pashokje. En dan riepen ze mij om hun maten op te nemen. Sindsdien heb ik angst om onbekenden aan te raken”, klinkt het. Voormalig medewerkster Julie kreeg het dan weer op haar heupen van de bergen dure lingerie die zorgeloos achterbleven op de vloer.

Werknemers van Victoria’s Secret klappen uit de biecht
Foto: Photo News

Mannelijke klanten zijn het makkelijkst

De dames zijn het erover eens: heren helpen in de winkel is aangenaam en grappig. “De meeste lijken verloren”, zegt Julie. Brooke wreef dan weer in haar handen toen er een man binnenkwam. “Vaak gingen ze op mijn aanraden naar huis met ondergoed in verschillende kleuren. Gewoon, omdat ze snel buiten wilde zijn. Goed voor mij. Want hoe meer ik verkocht , hoe meer Starbuclks-cadeaubonnen ik kreeg van mijn manager. Ook met eigen ogen gezien: mannen die met twee setjes, in een verschillende maten en in verschillende zakjes buitenwandelen. Eentje voor hun vrouw, eentje voor hun minnares.” Tienerjongens zijn dan weer een plaag in de winkel: ze vinden het volgens de dames leuk om te poseren met halfnaakte etalagepoppen en hun pruiken te stelen. “Een keer vroeg een jongen die nauwelijks boven de toonbank uitkwam raad. Hij wilde een lingeriesetje voor zijn toekomstige vrouw die naar eigen zeggen mijn evenbeeld was. Zijn vriend stond alles al giechelend te filmen vanachter een rek met panty”s”, aldus Brooke.

Werknemers van Victoria’s Secret klappen uit de biecht
Foto: Photo News

Favoriete klanten mogen zich aan extraatjes verwachten

In de Amerikaanse winkels van het label mag het personeel geen pakjes maken aan de toonbank omdat de wachtrijen anders te lang worden. Maar er zijn uitzonderingen. “Als een klant met me praatte, deed ik het soms toch. Zo herinner ik me een moeder die ondergoed kocht voor haar dochter die naar de hogere school ging. Toevallig zat ik op dezelfde school. Ik maakte voor haar het mooiste pakje. Het is leuk om even met klanten als je net uren sensors in beha’s hebt geprikt”, zegt Brooke. Julie maakte dan weer uitzonderingen voor vriendelijke klanten. “Voor hen deed ik moeite om in de stock te zoeken naar de juiste maat. Onvriendelijke mensen vertelde ik dat hun maat volledig uitverkocht was, zodat ik niet naar het magazijn moest lopen.” Meer nog: als je arrogant bent, dan gebruiken verkoopsters hun hoofdsetjes om hun collega’s te waarschuwen. “Er is een vrouw naar je onderweg die op een Pomeriaantje lijkt en je ook op dezelfde manier afblaft. Ze zoekt een zwarte Angels-beha”, was slechts een van de hilarische doorverwijzingen.

Werknemers van Victoria’s Secret klappen uit de biecht
Foto: Photo News

De voor- en nadelen van het personeel

Hoe meer een verkoopster verkocht, hoe beter voor haar carrière binnen het bedrijf. Want met goede verkoopcijfers mag de beste medewerkster vooraan in de shop staan om de klanten te verwelkomen, niet toevallig in de buurt van de duurste lijn die het merk aanbiedt. Vielen de verkoopcijfers tegen, dan werd de medewerkster in kwestie verbannen naar de zogenaamde Pink room en bestonden haar dagen uit lingerie vouwen. Elk personeelslid heet één ding gemeen: een uitpuilende lingerielade. Het bedrijf staat erop dat verkoopsters de nieuwste ontwerpen zelf uitproberen en daarom krijgen ze veel setjes gratis mee naar huis. Door het jaar heen shoppen ze - indien nodig - met dertig procent korting.