Vrijdag wordt officieel een referendum aangevraagd in Gent

Vrijdag wordt officieel een referendum aangevraagd in Gent

Het duurde acht maanden, maar de vereiste 26.000 handtekeningen zijn binnen. Nu volgt de officiële telling. Foto: DvH

Gent - Vrijdag wordt een stapel van meer dan 26.000 handtekeningen ingediend om een referendum te vragen over het circulatieplan van Gent. Dat meldt de actiegroep Intelligent Mobiel, die de afgelopen maanden de handtekeningen inzamelde. Het referendum zal waarschijnlijk voor september zijn.

"Wij hebben het nodige aantal handtekeningen verzameld." Dat meldt Intelligent Mobiel woensdag in een persbericht. "Vrijdag 24 maart dienen wij de officiële aanvraag in op het Gents stadhuis. Op die dag zullen wij de handtekeningen van tienduizenden Gentenaars bezorgen aan het schepencollege."

De actiegroep, een samenwerking tussen enkele Gentse burgers en de Gentse N-VA, wil een referendum houden over het nieuwe circulatieplan, dat op 3 april van start gaat. Daarvoor waren de handtekeningen nodig van tien procent van alle inwoners van Gent. Dat wil zeggen: 26.000 geldige handtekeningen van Gentenaars ouder dan 16 jaar.

Die hebben ze, na acht maanden inzamelen.

Reserve

"We zijn er. We hebben meer dan 26.000 handtekeningen verzameld met een grote reserve", zegt Elke Sleurs, de N-VA-lijsttrekker die mee deur-aan-deur handtekeningen inzamelde. "Momenteel is die grote stapel formulieren bij een gerechtsdeurwaarder om het aantal officieel te registreren. Het was een huzarenstukje maar we zijn er in geslaagd.

De stadsdiensten zullen de stapel handtekeningen een voor een nagaan, op basis van het rijksregister. Een handtekening is pas geldig als ze komt van een inwoner van Gent die ouder is dan 16 jaar en op dit moment gedomicilieerd is in Gent. Dubbele handtekeningen of handtekeningen van wie ondertussen verhuisde worden geschrapt.

LEES OOK: Op naar derde referendum in Gent? Dit zijn de regels

Zomervakantie

De vraag die wordt voorgesteld voor het referendum is Vindt u dat Gent en de Gentenaars beter worden van het voorliggende circulatieplan: ja of neen? Maar de formulering of inhoud van de vraag kan nog aangepast worden in de gemeenteraad.

De gemeenteraad heeft ook het laatste woord over de datum en de vraag die gesteld wordt. Na het indienen van de handtekeningen is ongeveer twee maanden tijd nodig voor het tellen en voor de verplichte informatiecampagne voor het referendum. 

N-VA verklaarde al een referendum te willen in juni, maar het stadsbestuur mikt op september. De zomervakantie is geen optie, omdat veel Gentenaars dan niet thuis zijn. Later dan oktober kan niet. Een jaar voor de volgende verkiezingen, in oktober 2018, mag volgens de wet geen referendum worden gehouden.

Derde referendum

Als er genoeg geldige handtekeningen zijn wordt dit het derde referendum in Gent  Naast het referendum over de Belfortparking in 1997, was er ook in 1999 een Gents referendum. Het plan was toen om De Lijn te dwingen haar gebruikers in tien jaar te verdubbelen. Op 25 april 1999 werd gestemd, maar omdat slechts 22 procent - niet de nodige veertig procent - van de stemgerechtigde inwoners opdaagde, werden de stemmen niet geteld.

Voor een geldig resultaat is, in tegenstelling tot de vorige referanda, nu geen veertig procent van de stemgerechtigden meer nodig. Vandaag volstaat in een stad als Gent een opkomst van tien procent van de stemgerechtigde inwoners. Als 25.000 Gentenaars gaan stemmen, moet dus worden geteld. Bij minder niet.

1 miljoen euro

Architect Eddy Vanzieleghem, een van de trekkers van IntelliGent Mobiel, was vorig jaar in een interview met De Gentenaar duidelijk waarom hij een referendum wil:  “De diagnose is correct: autogebruik afremmen in de binnenstad. Maar de remedie, het circulatieplan rigide en doctrinair invoeren, is fout. Dat wordt een overhaaste blunder.”

Een referendum organiseren kost ongeveer even veel als de organisatie van verkiezingen. "Dat is destijds gebleken bij de organisatie van het referendum over de belfortparking in 1997", zei schepen van Burgerzaken Sofie Bracke (Open Vld) enkele weken geleden al. "Het kost naar schatting tussen de 900.000 euro en 1 miljoen euro. Daar zitten wel alle kosten in."

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio