VAB: “Mobiliteitsbudget alleen zal niet volstaan om werknemers uit de auto te krijgen”

VAB: “Mobiliteitsbudget alleen zal niet volstaan om werknemers uit de auto te krijgen”

(Themabeeld) Foto: shutterstock

Alleen een mobiliteitsbudget invoeren, zonder verdere omkadering, zal niet volstaan om het autoverkeer te verminderen. Dat besluit mobiliteitsorganisatie VAB uit een screening bij 25 bedrijven die al langer inspanningen doen rond mobiliteit.

VAB lijst drie voorwaarden die nodig zijn om tot 15 procent minder autoverplaatsingen te komen: het budget moet prioritair worden besteed aan duurzame mobiliteitsmiddelen, de werkgever moet een wervende rol spelen en de locatie van het bedrijf bepaalt de haalbaarheid van alternatieven voor de auto. BBL en Netwerk Duurzame Mobiliteit merkten donderdag al op dat het ‘cash for car’-systeem dat de regering overweegt aan een aantal voorwaarden zal moeten voldoen.

De federale regering werkt momenteel aan een wettelijk kader, maar omdat het eerder om een fiscaal dan een mobiliteitssturend voorstel gaat, is het “de naam mobiliteitsbudget niet waardig”, meent VAB.

Uit de screening die specialist in mobiliteitsmanagement Traject op vraag van VAB organiseerde bij 25 bedrijven blijkt dat de locatie van het bedrijf doorslaggevend is, net als de focus van het bedrijf. In een bedrijf dat zich in een grote stad bevindt met goed openbaar vervoer kunnen er na de invoering van een echt mobiliteitsbudget tot 15 procent minder autopendelaars zijn. In bedrijven in een niet-stedelijke context met matig openbaar vervoer gaat het om een daling met 7 procent. In zo’n situatie is de (elektrische) fiets het alternatief voor de auto.

De praktijkvoorbeelden leren VAB dat zowel werkgever als werknemer dit mobiliteitsbudget zo breed mogelijk moeten benaderen.

Einde van de tankkaart

Bond Beter Leefmilieu (BBL) en Netwerk Duurzame Mobiliteit (NDM), de koepels van mobiliteits- en milieuverenigingen, merkten donderdag al op dat aan drie voorwaarden voldaan moet worden: het mobiliteitsbudget moet stimuli geven voor nabijheid en minder woon-werkverkeer, voor de keuze van duurzame vervoersmodi en voor een vergroening van het wagenpark met het einde van de tankkaart.

IN HET NIEUWS

Meest Gelezen

Meest Gedeeld

ENKEL VOOR ABONNEES

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees