Daarom duiken plots overal Jaguars op

Daarom duiken plots overal Jaguars op

De Jaguar XE. Foto: Jaguar België

Wie naar het werk, de school of de sportclub rijdt, is het ongetwijfeld ook al opgevallen. Dezer dagen rijden plots heel wat Jaguars over onze wegen. Geen toeval, zo blijkt, want de verkoop van het legendarische Britse automerk is ruim verdubbeld in ons land.

Terwijl je pakweg tien jaar geleden grotendeels afgeborstelde 50-plussers-met-een-petje in een Jaguar zag rijden, zie je tegenwoordig bestuurders van alle leeftijden. De cijfers van automobielfederatie Febiac liegen er dan ook niet om. Vorig jaar verkochten de Belgische Jaguar handelaars al bijna 3.000 nieuwe wagens, een stijging met liefst 113 procent ten opzichte van een jaar eerder. In de eerste twee maanden van dit jaar schakelde het Britse automerk nóg een versnelling hoger. In januari en februari reden alweer 641 nieuwe exemplaren de showrooms buiten - of nog eens dubbel zoveel als in de eerste twee maanden van het succesjaar 2016.

“De populariteit van Jaguar is voor een groot stuk te danken aan het feit dat het automerk verlost is van het juk van Premier Automotive Group (PAG) en is overgenomen door Indische investeerders”, weet Joost Kaesemans, woordvoerder van Febiac. “Die laatste hebben Jaguar de middelen gegeven om te investeren in innovatie en dat heeft nu zijn vruchten afgeworpen. Het oubollige ‘British racing-green’ is naar de achtergrond verwezen. Tegenwoordig biedt Jaguar moderne, sjieke wagens met een vlot uiterlijk. Erg verleidelijk, zo blijkt. Voor heel wat Belgen is het eens wat anders dan een sportieve Duitser.”

Verkoophits

“Het klopt dat we jarenlang quasi alleen wagens maakten voor écht hoge segmenten: de XJ en de XF.

Daarom duiken plots overal Jaguars op
De nieuwe F-Pace surft rustig mee op het succes van de SUV’s in ons land.

Die modellen kan je vergelijken met de S-klasse van Mercedes of de 5-serie van BMW”, zegt Isabelle Michiels van Jaguar België. “Dezer dagen hebben we ook twee andere modellen in onze showrooms: de XE en de F-Pace. De XE zit in een wat lagere prijsklasse, de F-Pace is een SUV. Beiden hebben ons publiek vergroot en zijn voor ons échte verkoophits geworden.”

Volgens Michiels spelen nog twee andere zaken een belangrijke rol in de plotse populariteit van het automerk. “Sinds kort is er ook interesse uit de fleetmarkt (bedrijfswagens, red.). Daarnaast is er ons ‘Care’-programma. Dat biedt onder andere drie jaar lang gratis onderhoud. Toch een stevig argument waarmee we twijfelaars over de streep weten te trekken.”

IN HET NIEUWS

Meest Gelezen

ENKEL VOOR ABONNEES

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees