Albert Heijn start proefproject

Boodschappenlijstje maken? “Binnen drie jaar gaan we met zijn allen digitaal naar de supermarkt”

Een snel neergeschreven kladpapiertje als boodschappenlijstje is niet langer nodig. Albert Heijn gaat in een proefproject in Nederland digitaal met een nieuw gadget; de slimme koelkastmagneet ‘hiku’. Dat apparaatje zorgt ervoor dat klanten hun favoriete producten heel simpel kunnen toevoegen aan hun briefje. “België kan zich maar beter klaar houden, het nieuwe digitale winkelen komt er sneller aan dan je zou denken”, zegt retailspecialist Jorg Snoeck.

‘Hiku’ is een gadget dat het neerpennen van boodschappenlijstjes overbodig maakt. Met een scanner kan het apparaatje streepjescodes van producten in je keukenkast lezen en toevoegen aan je briefje. Dankzij een microfoontje kunnen ook je ingesproken wensen op de opsomming terechtkomen. Meerdere leden van één gezin kunnen op hetzelfde boodschappenlijstje huishoudelijke artikelen toevoegen met de koelkastmagneet. Zo heeft diegene die alles uiteindelijk oppikt in de winkel zeker het juiste merk bij. Om ‘hiku’ niet kwijt te raken, is het gadget ontworpen in de vorm van een magneet voor op je koelkast.

Zo’n koelkastmagneet kost ongeveer 50 euro per stuk. “Maar die moeten de proefpersonen niet betalen”, zo laat Albert Heijn aan onze redactie weten. “Voorlopig heeft Albert Heijn 200 van de gadgets aangekocht om te testen hoe het werkt. Hoe dat in de toekomst zal verlopen of het ook in de Lage Landen een succes zal zijn, dat zal de test moeten uitwijzen. Nadien gaan we pas kijken of het in België bijvoorbeeld ook geïmplementeerd kan worden.”

“Binnen drie jaar is het zover”

Volgens retailspecialist Jorg Snoeck zal dat veel sneller gaan dan we denken. “Het klinkt misschien straf, maar binnen dit en drie jaar praten we allemaal tegen schermen in plaats van zelf fysiek te gaan winkelen in de supermarkt”, vertelt retailspecialist Jorg Snoeck aan de redactie van het Nieuwsblad. “Die trend is nu al bezig aan de grenzen van de Benelux. België zal niet anders kunnen dan mee op de kar springen. En dat doen ze ook: ook Carrefour is hier mee bezig bijvoorbeeld.”

Nederland is inderdaad niet het eerste land dat ‘hiku’ door zijn klanten laat uitproberen. Eind 2015 introduceerde een Californische bedrijf het apparaatje ook al in de Verenigde Staten, maar ook in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Australië.

Boodschappenlijstje maken? “Binnen drie jaar gaan we met zijn allen digitaal naar de supermarkt”
Zo ziet de ‘Hiku’ eruit. Foto: AH

Toekomstmuziek

Volgens Jorg Snoeck is de ‘hiku’ absoluut geen verrassing. “Het is eerder één van de tussenstappen naar “het nieuwe winkelen”, een volledig digitale winkelervaring. In de toekomst zullen we de stappen naar de supermarkt niet meer moeten zetten. Dan heeft alles sensoren en is je fles melk al online bijbesteld voor die op is.”

Zo zijn ingenieurs volop bezig om bijvoorbeeld slimme koelkasten te ontwikkelen. Die zouden dan aan de hand van een RFID-chip aan elk product, perfect weten dat de houdbaarheidsdatum van de melk is overschreden of je eitjes op zijn. De informatie daarover sturen ze rechtstreeks naar je smartphone, waardoor je meteen al het nodige uit de winkel kan meenemen.

In 2016 bracht Samsung al een tussenstap uit: de ‘Family Hub Refigerator’, een koelkast die elke keer wanneer de deur dichtgaat een foto van de inhoud naar zijn eigenaars stuurt. Zo kan je op eender welk moment van de dag kijken wat er nog van eten in huis is. Voor een prijs van 5.999 euro.

Ook de Amazon Dash Button is op dat vlak revolutionair. Je hebt maar één klik nodig om jouw favoriete product te kunnen bestellen, want het gadget is gelinkt aan het artikel. Nog voor je jouw gsm hebt genomen om online te gaan shoppen, is het voorwerp al besteld.

Niet per se negatief

De enige reden waarom je dan nog naar de winkel gaat, is om je spullen op te pikken. Een digitalisering van boodschappenlijstjes, maar ook van winkelen in het algemeen heeft zo ook zijn nadelen, ligt de retailspecialist toe. “Er gaan veel minder mensen in de supermarkten komen. Winkels zullen platforms worden, serviceplaatsen waar je gewoon dingen kan gaan afhalen”, aldus Jorg Snoeck.

“Maar dat wil niet zeggen dat het allemaal per se negatief is”, vindt Snoeck. “Als die repetitieve bezigheid wegvalt, het steeds opnieuw en opnieuw moeten gaan winkelen in de supermarkt wegvalt, dan krijg je enkele uren per week vrij. Die digitalisering zorgt ervoor dat je tijd kan maken voor leukere dingen.”

Corrigeer

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees