"15 procent meer bus- en tramreizigers in Gent sinds circulatieplan"

"15 procent meer bus- en tramreizigers in Gent sinds circulatieplan"

Op sommige assen staat de bus mee in de file, zoals hier op de Begjinhoflaan. Op andere assen loopt het busverkeer net vlotter sinds 3 april. Foto: fvv

Gent - De Lijn vervoerde tijdens de paasvakantie in Gent 15 procent meer reizigers op haar bussen en trams dan tijdens de paasvakantie vorig jaar. "En dat is een onderschatting", zegt een woordvoerder. De doorstroming van de bussen en trams in Gent is op verschillende punten verbeterd sinds 3 april , op andere punten stropt het, klinkt het.

Het openbaar vervoer is een van de cruciale schakels in het nieuwe circulatieplan van Gent, dat op 3 april startte. Maar De Lijn en de Stad Gent bakkeleiden de voorbije jaren herhaaldelijk over het plan. De Stad vindt dat er niet genoeg geïnvesteerd wordt in het openbaar vervoer in Gent. De Lijn zegt dat de winst vooral van vlottere doorstroming moet komen.

Hoe dan ook zorgt het circulatieplan alvast de eerste weken voor een aanzienlijke boost van het gebruik van trams en bussen in en naar Gent: tegenover de paasvakantie van 2016 telt De Lijn in en naar Gent 15 procent meer reizigers. Dat blijkt uit een evaluatie die de vervoersmaatschapij zelf opstelde en vandaag, woensdag, zal voorleggen aan het stadsbestuur op een coördinatievergadering.

Tickets

Exacte passagierscijfers heeft De Lijn nergens in Vlaanderen, omdat het technisch niet mogelijk is om alle verschillende vervoersbewijzen te tellen. Wat ze wel heeft zijn schattingen. In de eerste week van de paasvakantie heeft De Lijn in heel de provincie Oost-Vlaanderen een gedetailleerde schatting gedaan: van dinsdag 4 april tot en met maandag 10 april.

"We hebben de ontwaardingen bekeken, alle tickets en lijnkaarten die ontwaard zijn op alle lijnen in Oost-Vlaanderen. Sms-tickets, M-tickets en abonnementen zitten daar niet bij", zegt woordvoerder Davy Van Swael. "Die hebben we vergeleken met dezelfde week in de paasvakantie van 2016. Waarom niet meteen vanaf 3 april? Omdat dat vorig jaar paasmaandag was. Dan krijg je een vertekend beeld."

De vergelijking levert volgens De Lijn een stijging op in het aantal ontwaardingen van 15 procent tegenover vorig jaar. Absolute cijfers wil De Lijn niet bekendmaken. "Deze telling is misschien niet helemaal zuiver, maar ze laat wel een tendens zien. In heel Oost-Vlaanderen is een stijging van 6 procent te zien in de ontwaardingen. Op de lijnen in en naar Gent is dat 15 procent."

De schatting is volgens De Lijn "eerder een onderschatting". De vervoersmaatschappij deelde met een speciale circulatieplan-actie nog 40.000 gratis sms-tickets uit. "Daar hebben we geen rekening mee gehouden", zegt Van Swael.

Doorstroming

Even belangrijk als het aantal reizigers is de doorstroming van de bussen en trams. Zonder vlot openbaar vervoer zullen velen die zijn overgestapt misschien opnieuw de auto nemen. Dinsdag 18 april waren er meldingen van buslijnen van buiten Gent die mee in de file stonden en er te lang over deden om de stad te bereiken.

Binnen de stad is het beeld genuanceerd voor De Lijn. "Wij hebben de weekdagen tijdens de afgelopen paasvakantie vergeleken met de paasvakantie van vorig haar", zegt woordvoerder Van Swael. "Daaruit blijkt op een aantal assen een merkelijke verbetering. Het gaat vlotter op de Dampoort, komende van de Land van Waaslaan en Antwerpsesteenweg. De as Keizer Karelstraat-Sint-Jacobsnieuwstraat is veel verbeterd."

"En ook in de Hoogstraat, de Gebroeders De Smetstraat (in het Rabot, nvdr) en de Nieuwevaart loopt de doorstroming beter. De knelpunten voor onze voertuigen zijn dezelfde als die de Stad zelf aangeeft: Dampoort via de Hagelandkaai en in de richting van de Dampoortstraat, en het kruispunt Palinghuizen, waar het heel druk is, met uitlopers tot in de Rooigemlaan."

Ook aan de Wondelgembrug zijn er problemen geweest. "Onze bussen die daar de stad in wilden rijden, reden in de eerste week bijzonder moeizaam. We hebben dat gesignaleerd aan de Stad en de verkeerslichten zijn aangepast. Daardoor loopt het er nu vlotter."

Meer trams?

De grote conclusie van De Lijn na twee weken circulatieplan: "Op een aantal punten is onze doorstroming merkbaar verbeterd. Op een aantal andere punten uiten we bezorgdheden en willen we samen met de Stad naar een oplossing zoeken."

Extra reizigers, zijn er dan ook niet extra voertuigen nodig? Filip Watteeuw (Groen), schepen van Mobiliteit, verklaarde dinsdagavond op Terzake dat "De Lijn niet anders kan dan volgen, als ze ziet wat voor een succes dit circulatieplan is. Wij zijn vragende partij voor meer investeringen in Gent."

Van Swael: "Net zoals mijnheer Watteeuw vraagt om nog geen evaluatie te maken van het circulatieplan, vragen wij dat ook. Geef ons de kans om bij te sturen en te monitoren. Wij hebben capaciteit om het stijgend aantal reizigers op te vangen. Wij zijn het Gentse tramnet aan het uitbreiden, via de komst van extra lange albatrostrams."

"En op onze bussen weten we dat er in de spitsuren nog altijd restcapaciteit is. In de daluren is er al helemaal geen probleem. Wij onderzoeken meldingen van overbezetting. Iedereen zit liever neer op de bus of tram. Maar moeten rechtstaan, dat kan gebeuren. Dat zie je overal. Bij meldingen sturen we controleurs ter plaatse om te zien of het gaat om perceptie of realiteit."

"Maar geef ons de kans om dat te monitoren en te bekijken of er bijkomende zaken nodig zijn."

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio