Populairste Gentse park-and-rides barsten uit hun voegen, nu al

Het circulatieplan is nog maar twee weken van kracht en de grote park-and-rides in het zuiden van Gent kunnen het aantal pendelaars al niet meer aan. Zowel op The Loop als in Gentbrugge wordt daardoor volop wildgeparkeerd. Nieuwe terreinen worden dan weer amper gebruikt.

Wagens in de berm, op gearceerde vakken, half op de rijweg, midden tussen de rijen ... Wie gisteren rond 14 uur dacht zijn wagen achter te laten op The Loop en de tram naar de stad te nemen, was eraan voor de moeite.

De park-and-ride naast de Ikea is al een tijdje populair, maar sinds 3 april barst hij helemaal uit zijn voegen. En het is niet het enige terrein. Ook de park-and-ride onder het viaduct van Gentbrugge stond gisterenmiddag hopeloos vol. Overal waar plaats is, parkeert men. Op het tweede terrein in Gentbrugge, P&R Arsenaal, even verder op de Brusselsesteenweg, waren wel nog lege plaatsen.

Op papier is het aantal park-and-rideplaatsen in Gent sinds de start van het circulatieplan op 3 april fors uitgebreid. 16 officiële park-and-rideterreinen zijn er nu, goed voor 2.390 plaatsen. Maar de praktijk toont voorlopig aan dat vooral de populaire terreinen, die waar een tram stopt, drukker worden.

De nieuwe park-and-rides, zoals die aan de Weba, worden amper gebruikt. Je kunt er sinds 3 april een gratis busje nemen tot in de stad. Maar gisteren rond 15 uur stonden amper tien wagens op het 200 plaatsen grote terrein.

Op terreinen in het noorden van de stad, zoals de nieuwe P&R aan de Galveston­fabriek op de Wiedauwkaai, was het gisteren ook erg rustig. P&R Neptunus, P&R Oostakker, P&R Bourgoyen ... Nergens leek meer dan een derde van de plaatsen ingenomen.
 

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio